Business intelligence
Grote beslissingen nemen op basis van schattingen is niet meer van deze tijd, en het is ook niet nodig. Organisaties, ook culturele, beschikken over een goudmijn aan gegevens en het is doodzonde die onontgonnen te laten. Dé manier om dat te doen is via business intelligence (BI). In het bedrijfsleven gebeurt dat al jaren, in de cultuur is BI nog vrijwel onbekend. Juist in tijden van crisis kan de culturele sector winst behalen door business intelligence als onderwerp te omarmen.
Verbanden leggen
Business intelligence (BI) is een aanpak die in het bedrijfsleven in de jaren ’90 van de vorige eeuw populair werd. Het doel: met behulp van data de besluitvorming in organisaties ondersteunen. De naam business intelligence verwijst naar een uitspraak van een onderzoeker bij IBM, die in 1958 intelligentie definieerde als ‘het vermogen om de verbanden tussen gegevens te begrijpen, en dat begrip te vertalen naar doelgerichte actie’.
BI en de culturele sector
Decennia later is business intelligence in de culturele sector nog steeds een relatief onbekend onderwerp. Iets waarvan wordt gezegd: “Dat is niets voor ons, want zo’n systeem is veel te duur, en bovendien kun je onze wereld niet zo makkelijk in statistieken vangen.”
Manier van denken
Die reactie is begrijpelijk, want tik ‘business intelligence’ in bij Google en je krijgt de indruk dat BI een computersysteem is dat je problemen oplost als je een ton meebrengt. Met de zoekmachine-optimalisatie van softwarebedrijven zit het dus wel snor, dat is duidelijk. Maar BI gaat niet per se over dure computersystemen, het is in essentie een manier van denken en van omgaan met informatie.
Lessen uit het bedrijfsleven
Om business intelligence toe te passen op de culturele wereld is het handig te weten hoe BI in het bedrijfsleven werkt en wat BI-computersystemen doen, al is het alleen maar om op grond van goede argumenten te besluiten die ton uit te sparen. TOT’s Marijcke Voorsluijs verdiept zich al jaren in BI als onderwerp: ze leest vakliteratuur, bezoekt internationale congressen en spreekt ervaringsdeskundigen uit allerlei sectoren van over de hele wereld. Ze deelt de opgedane kennis graag met collega’s uit de culturele sector. Daarvoor zijn deze pagina’s.