Narrowcasting
“Digitale bewegwijzering – bezint eer ge begint”
Aan een narrowcastingsysteem kun je met gemak je laatste cent uitgeven. Het wemelt van de programma’s, de prijzen zijn fors en de demonstraties door leveranciers overdonderend. Het lijkt allemaal reuze makkelijk. Het kost wat, maar dan heb je wel een wereldding in huis. Schermen op strategische plekken in je gebouw die bezoekers de weg wijzen, informeren over je aanbod en ze verleiden tot aankoop. Je speelt ermee in op de actualiteit en faciliteert commerciële huurders door hun logo en welkomstboodschap te tonen als hun gasten arriveren.
Hoe het niet moet
TOT keek eens met een klant naar zo’n systeem en was aardig onder de indruk. Totdat we gingen kijken bij een bedrijf dat een paar jaar eerder het programma had gekocht. Schermen door het hele gebouw, dat wel. Maar op veel schermen stond hetzelfde, een medewerker had er een dagtaak aan, en gaf aan dat ze wat ze er uiteindelijk mee deed ook prima in Power Point had kunnen maken. Jammer van de centen dus.
Waarom wel?
Waarom zou je eigenlijk zo’n programma kopen, behalve dat schermen aan de muur mooi en hip staan?
- Om vertoningen per scherm van tevoren in te kunnen plannen;
- om altijd een goede basispresentatie op de achtergrond te laten draaien, en die op elk moment voor iets anders te kunnen onderbreken;
- om vanaf iedere computer alle schermen te kunnen bedienen;
- om met een simpele handeling à la minute een mededeling op een scherm te kunnen zetten;
- om externe partijen of andere afdelingen eigen beelden te laten uploaden zonder dat ze aan jouw presentaties kunnen komen;
- om interactieve content te kunnen vertonen, zoals Foursquare-toepassingen, een RSS-feed of een Twitterstream;
- om direct vanuit je aanwezigheidsregistratiesysteem een lijst met aanwezigen te laten zien;
- om automatisch beelden te tonen van de evenementen van vandaag en morgen;
- om op elk moment actuele informatie te vertonen: het laatste uur voor de voorstelling het aantal resterende kaarten, in de pauze de prijzen van de drankjes, na afloop het weer en de verkeersinformatie.
En dan?
Het blijkt al een beetje uit bovenstaand rijtje: een narrowcastingsysteem brengt z’n geld pas op als aan een aantal voorwaarden is voldaan. TOT helpt je graag met:
- centraal applicatiebeheer;
- vaste sjablonen voor wisselende content;
- heldere handleidingen;
- koppelingen met internet, het CMS van je website of andere applicaties.
Overigens heet narrowcasting in het Engels geen narrowcasting maar digital signage: digitale bewegwijzering. Stuur de bezoeker door je gebouw, of de klant naar de aankoop. TOT legt je met plezier uit hoe je dat doet.