Projectmanagement ICT

Apps, widgets en sociale media

“Apps zijn het tovermiddel van de 21e eeuw”

Apps

Een verhaal over apps, widgets en sociale media veroudert waar je bij staat. Dagelijks komen er tientallen nieuwe apps uit. Apple’s App Store en de Androids Play Store puilen uit. Sociale media die het helemaal lijken te gaan maken, zijn een jaar later van de digitale aardbodem verdwenen. TOT volgt de ontwikkelingen op de voet en geeft haar klanten tips over nieuwe en handige toepassingen. Meer daarover kom je tegen in het Inspiratiegedeelte op de site. 

Wat is het verschil tussen een widget, een mobiele site en een app?

Widget: een mini-webapplicatie die op een computer of smartphone actuele gegevens van een andere website laat zien, zoals het weer of de verkeersinformatie. Het is geen programma, maar eerder een soort snelkoppeling. Het Rijksmuseum maakte eens een widget die je elke dag liet kennismaken met een schilderij uit de collectie, sommige Uitbureaus hebben widgets beschikbaar met uit-tips.

Mobiele site: een aangepaste versie van een website die de mobiele gebruiker bedient; niet alleen de vormgeving maar ook de content wijkt vaak af van wat op een tablet of laptop te zien is. Tegenwoordig worden nieuwe sites responsive uitgevoerd: ze passen zich automatisch aan aan het apparaat dat de bezoeker gebruikt.

App: afkorting van applicatie, een toepassing dus die je moet installeren op je smartphone of (tablet)computer. Met de Pathé app kun je het filmprogramma bekijken en kaartjes kopen. Met Twoppy maak je in een handomdraai een app met je festivalprogramma. Uurwerk Online heeft een app voor medewerkers om het eigen rooster en dat van collega’s te bekijken, beschikbaarheid op te geven en gewerkte uren in te vullen.

Wat kan een culturele instelling hiermee?

De eerste widgets, mobiele sites en apps in de culturele wereld kwamen al in 2010 in de lucht. Maar dat was nog maar het begin. De komst van mobiel iDEAL in 2014 heeft een explosie veroorzaakt van manieren om informatie over voorstellingen, exposities en evenementen op de smartphone van de bezoeker te toveren en deze tot aankoop te verleiden. Het delen van de aankoop via sociale media hoort daar vanzelfsprekend bij.

Ook intern

Waarom zou je interne communicatie achterblijven? TOT ziet interessante mogelijkheden voor toepassingen op de smartphones van medewerkers:

  • een mobiele versie van je intranet;
  • de evenementen uit je planningsprogramma;
  • iedere medewerker het eigen rooster;
  • mobiele urenregistratie.

Ga je mee naar de toekomst?