De TOT nieuwsbrief van 8 juni 2016
Online is sexy, Twitter is ouderwets, Big Data redt het klimaat, het tostiapparaat roept je tot de orde, muziekpubliek leest morsetekens en een virtuele zangeres trekt volle zalen. Of niet natuurlijk … De TOT nieuwsbrief van 8 juni 2016.
Lees … |
Ondernemerschap – Kids’ entertainers not amused by Toys R Us unpaid work offer Speelgoedgigant Toys R Us in Exeter (UK) wilde Internationale Kinderdag vieren met een feestje. Of de uitgenodigde artiesten gratis wilden komen spelen ‘want dat was goed voor hun zichtbaarheid’. Daar dachten de artiesten anders over. Weet iemand hoe dit is afgelopen?
|
Social media – Aphorisms in the internet age: The charms of Twitterature Twitter nieuw? Welnee … Leuke vergelijkingen met historische proza en poëzie. Tweets zijn de aforismen van de 21e eeuw. Er is ook een naam voor: Twitteratuur.
|
Kaartverkoop – Confessions of a Box Office Manager: A mini online booking tragedy Mijn favoriete blogger, hoofd kassa in Londen, heeft weer een goed verhaal. Hij deed zó zijn best om iemand door een online boeking heen te helpen …
|
Congres Podiumkunsten 2016: een warm onthaal in Nijmegen – ESB.TSBESBTSB.COM
Zelf heb ik veel van het programma moeten missen. Met een goede reden: we stonden er met onze stand, om over Uurwerk Online te vertellen. Gelukkig schreef een collega van ESB TSB dit verslag van het Congres Podiumkunsten.
|
Blog van Tadek Solarz: Dat investeerders nog steeds geld storten in bodemloze online retail putten is verbazingwekkend. “Online is sexy en met de aanschaf van Bol haalde Ahold dus gewoon wat van die seks in huis. Beleggers die niet weten waar ze naar toe moeten met hun geld zijn er dol op.” Kritisch artikel over de online activiteiten van Ahold, Zalando en Bol.com. Er is volgens de schrijver geen enkel zicht op winst, maar investeerders blijven bakken geld overmaken. Nieuwe internetbubbel?
|
Crowdfunding for Culture | Crowdfunding for Culture Crowdfunding4Culture onderzoekt de rol en impact van crowdfunding voor culturele organisaties en creatieve professionals in Europa. Vul hun enquête in, des te beter kunnen ze de Europese Commissie van advies dienen.
|
Big Data – Plays Surprising Role In Fight Against Climate Change Big Data kan de Appie helpen om meer bier te verkopen, het ziekenhuis om patiënten beter te behandelen, maar ook bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering. Door patronen uit het verleden, ook heel ingewikkelde, zichtbaar te maken en te onderzoeken hoe je ze kunt beïnvloeden.
|
Datavisualisatie – How the Toronto Symphony Orchestra uses graphic design to guide its audiences though its music Een bijzondere manier om muziek te visualiseren: voor Toronto Sympony Orchestra maakt een grafisch ontwerper, Hannah Chan-Hartley, de structuur van een muziekstuk met symbolen en morse-achtige tekentjes duidelijk aan het publiek.
|
Augmented Reality – A hologram is selling out venues across America Hatsune Miku, met de stem van actrice Saki Fujita en een geheel digitaal repertoire gecreëerd door fans met behulp van software, trekt volle zalen op haar tournee door de VS. “Miku is the manifestation of a whole community rather than just one person’s work.”
|
Social media – 2015 Arts Industry Digital Benchmark Study Culturele organisaties investeren meer in digitale technieken, maar lopen aan tegen gebrek aan geld en expertise. 100% van de culturele organisaties heeft een Facebook account en adverteert via Facebook, maar maar 41% bestudeert regelmatig de effecten ervan. Dit, en meer interessante resultaten van een onderzoek van Capacity Interactive, adviesbureau voor digitale marketing in de VS. Je kunt heet volledige rapport hier aanvragen.
|
Bezoek … |
10 juni, Amsterdam – Digitalisering in het onderwijs & blended learning Bij blended learning of gecombineerd leren wordt naast het fysieke klaslokaal een digitale leeromgeving gebruikt. Sjoerd Boersma en Karin Winters vertellen over hun werk bij de netwerkbijeenkomst van Freelance Factory in Amsterdam.
|
11 juni, Amsterdam – Louche Apparaten Lounge “In deze korte presentaties tonen denkers en makers een toekomst waarin onze apparaten ons gaan beoordelen op ons gedrag. Heb je een slecht Big Data profiel? Dan zou je tosti-apparaat je tosti wel eens kunnen laten aanbranden. Misschien wil de lift je niet meer meenemen, en moet je voortaan met de trap.” Dit event is onderdeel van de `Zwarte Markt voor Kennis’ die de Brakke Grond organiseert.
|
12-14 juli, Edinburgh – AMA conference 2016 Internationaal congres over culturele marketing en kaartverkoop, georganiseerd door AMA – Arts Marketing Association.
|
Geniet … |
10 juni, Amsterdam – Achtergrond bij de nieuwe opera van Louis Andriessen in het Holland Festival Wetenschap kijkt kunst (Maud de Vries, dank voor de tip!): “Op 11 juni gaat in het Holland Festival de nieuwe opera van Louis Andriessen in première: ‘Theatre of the World’, over het intrigerende leven van de Duitse jezuïet Athanasius Kircher (1602-1680). In zijn eigen tijd als topwetenschapper bewonderd aan hoven en universiteiten, tegenwoordig definitief afgeschreven als oplichter en fantast. Albert van der Schoot en Willem Bruls geven een inleiding over de man en de opera.” En natuurlijk ga je dan ook naar de opera zelf! De première is uitverkocht maar voor de overige dagen zijn nog kaarten.
|
11 juni Arnhem, 14 juni Groningen – Plexus Prachtige dansvoorstelling uit Frankrijk, met danseres Kaori Ito tussen 5.000 draden als decor. Vorige zomer in Julidans te zien, nu in Arnhem en Groningen.
|
T/m 24 juli, Bonn – PINA BAUSCH AND THE TANZTHEATER Mocht je in Bonn zijn: expositie met een enorm uitgebreid programma van workshops, films, performances etc. etc. gewijd aan Pina!
|
3 juni t/m 18 september, Amsterdam – Foam in Van Loon IV, Second Skin Foam presenteert de tentoonstelling Second Skin in Museum Van Loon. Vijf kunstenaars verkennen het menselijk lichaam door middel van fotografie en film. Dat je bij FOAM zelf vanaf 17 juni de foto’s van Helmut Newton kunt zien wist je natuurlijk al.
|