TOT Nieuwsbrief – 6 september 2017
Verklap niet wie er naar je voorstelling komt, wees blij dat je achter de dijk werkt, maak kleingeld overbodig met qr, verbaas je over seksisme in scripts, bemoei je met theater in 2020, beleef de dans van het zinkende schip of die van het einde van de wereld. TOT Nieuwsbrief – 6 september 2017.
Lees … |
Big data – Can We Really Tell Whose Butts Are In Our Seats?
Vaak vragen fondsen naar je publieksopbouw. Maar de gegevens daarover zijn per definitie onbetrouwbaar en schenden de privacy van bezoekers. Gewoon weigeren op die vraag te antwoorden, zegt professioneel fondsenwerver Heather Beasly.
|
Theater – When Disaster Strikes: The Aftermath of Hurricane Harvey on Houston’s Small Theatres
Orkaan Harvey verwoestte niet alleen woningen en bedrijven – ook theatergezelschappen staan voor enorme uitdagingen na de overstromingen waar ze mee te kampen kregen. Vooral de kleintjes hebben het moeilijk. Trevor Boffone beschrijft de consequenties van Harvey voor de theaterwereld in Houston.
|
AR – Google’s ARCore brings augmented reality to millions of Android devices
Augmented reality met doodnormale Androidtelefoons,. Niks bijzonders nodig; kijken en gaan is de bedoeling van Googles ARCore. Het is nog niet zo ver, maar het gaat niet lang meer duren, lees ik hier.
|
Emancipatie – Hoe twee vrouwen seksisme in de tech-wereld omzeilden
Seksisme kom je overal tegen en niet in de laatste plaats in de techwereld, zoals bij Uber pijnlijk duidelijk werd. Twee Amerikaanse vrouwen zagen zich genoodzaakt een mannelijke business partner te verzinnen om serieus genomen te worden met hun startup Witchsy. Dat hielp.
|
Innovatie – 16 Ways QR Codes are Being Used in China
De huurfietsen waarover iedereen in Rotterdam en Amsterdam (letterlijk) struikelt hebben een qr-code waarmee je ze van het slot kunt halen. Die toepassing kende ik dan ook. Deze site geeft nog 15 redenen om qr in te zetten. Zoals effectiever bedelen.
|
Propaganda – As ‘Death to America’ Chants Lose Power, Iran Retools Propaganda With Rap Videos
Een Amerikaanse vlag verbranden of Dood aan Amerika roepen heeft niet veel impact meer. De Iraanse staatspropagandamachine zet daarom nu rappers in. Opmerkelijk.
|
AI – Musician Taryn Southern on composing her new album entirely with AI
Niks opmerkelijks aan de single van Taryn Southern, maar bijzonder is-ie wel. Hij komt namelijk van het eerste album dat helemaal met behulp van kunstmatige intelligentie gecomponeerd en geproduceerd is. Een interview met de artiest.
|
Big data – She Giggles, He Gallops
Vrouwen giechelen, mannen galloperen. Analyse met choquerende uitkomsten naar regieaanwijzingen in 2000 scripts. Genderneutraliteit is nog ver weg. Heel ver weg.
|
Bezoek … |
10 september, Amsterdam – LAST CALL
Denk mee over de theatersector na 2020. Is het bijvoorbeeld noodzakelijk een diversiteitsquotum vanuit de overheid in te voeren of moeten we het aan de sector zelf overlaten? Hebben vrije producenten ook recht op subsidie? En hoe zou een veld zonder de scheiding tussen BIS en Fonds eruitzien?
|
12 september, Amsterdam – WIE IS ER BANG VOOR DE TOESCHOUWER?
De kunstwereld kent een nieuwe ster: de toeschouwer. Maar welke ruimte krijgen toeschouwers toebedeeld? En is iedereen wel blij met een mondig publiek? Een gesprek met makers en organisatoren waaronder theatermakers Adelheid Roosen en Enkidu Khaled en Steven ten Thije (conservator Van Abbe Museum).
|
12 september, Amsterdam – What’s Up? #98: Hack it – Pakhuis de Zwijger
Dé maandelijkse talkshow voor de creatieve industrie. Met Studio Hagel, andrews:degen & VASD. Hoe afgedankte praatpalen de strijd aangaan tegen dementie, en waarom je beter kookt met een recept in cactusvorm.
|
Geniet … |
Vanaf 16 september, tournee – Titanic – BITTER SWEET DANCE
Als tiener zag Liat Waysbort Ohad Naharins dansvoorstelling The Sinking of the Titanic (1989), geïnspireerd op het onverzettelijke orkest dat doorspeelde terwijl de boot ten onder ging. Dit werk maakte diepe indruk op haar. Vervolgens begon ze haar carrière bij Ohad Naharin en zijn wereldberoemde Batsheva Dance Company. Nu presenteert ze met haar eigen gezelschap een actuele remake.
|
20 en 21 september, Amsterdam – Hofesh Schechter – Grand Finale
Beelden uit zijn eerdere werken Uprising | In Your Rooms en Political Mother staan in mijn geheugen gegrift. Nu is het tijd voor Grand Finale, oftewel: het einde van de wereld. Niet een zachtjes dovende vlam, maar de big bang. Tien geweldige dansers staan op het podium met een dito band in een voorstelling op de grens tussen komedie en apocalyps.
|