TOT Nieuwsbrief – 11 oktober 2017
Ontdek de trucs van de eenarmige bandiet, check of je geen trend laat liggen, verdiep je in ticketfraude, bekijk voorstellingen door een tekstbril, bedrijf vernieuwende journalistiek, ga drie dagen naar Utrecht en geniet. TOT Nieuwsbrief – 11 oktober 2017.
Lees … |
Visualisatie – Hooked: how pokies are designed to be addictive
Net zo interessant vanwege de interactieve manier waarop het verhaal verbeeld is als vanwege de inhoud zelf: hoe pokermachines toch zo ongelofelijk verslavend kunnen zijn.
|
Marketing – Five findings from the Digital Culture survey 2017
Vijf resultaten van uitgebreid onderzoek onder maar liefst 1300 organisaties uit de kunst en cultuur. Hoe gaan ze online te werk? Het lukt beter dan vijf jaar geleden om jong publiek te bereiken en er wordt minder geëxperimenteerd.
|
Kaartverkoop – Riskified Infographic
Slimme, goed uitgevoerde datavisualisatie over kaartverkoop en de fraude die daarmee samenhangt. Fraudeurs hebben het vier keer vaker voorzien op festivaltickets dan op kaartjes voor sportevenementen. Er zit ook een rapport met tips bij dat je kunt downloaden als je een formuliertje invult.
|
Innovatie – National Theatre launches ’transformative’ captioning glasses for deaf audiences
Het National Theatre heeft een mooie primeur: speciale brillen die doven ondertitels laten zien terwijl ze naar een voorstelling kijken. Ook een goed alternatief voor boventiteling, lijkt me. En dat Google met ‘oortjes’ komt die real-time vertalen wist je natuurlijk al.
|
Muziek – le glObe project
‘Le Globe’ is een muzikale tijdmachine. Kies een land en een decennium en luister naar de bijbehorende muziek, naar keuze gefilterd op langzaam, snel of raar. Lijkt het je wat? Dan moet je doneren, want er is nog wat geld nodig om het plan te realiseren.
|
Journalistiek – Beyond 800 words: new digital story formats for news
Het eerste verhaal van deze nieuwsbrief over de verslavende werking van poker is een mooi voorbeeld van longform scrollytelling. Tristan Ferne van de BBC beschrijft deze en 11 andere vormen van online journalistiek.
|
Kaartverkoop – Make it Social links up with Ticketmaster
Ik schreef er al eerder over: platform Make it Social’s maakt het mogelijk als groep kaartjes te kopen, maar die individueel te betalen. Ticketmaster heeft zich eraan gecommitteerd, dus nu komt het wereldwijd beschikbaar.
|
AI – The Seven Deadly Sins of AI Predictions
Dingen onderschatten of overschatten, een beperkt voorstellingsvermogen en nog zo wat menselijke fouten voorkomen dat je je goed voorbereidt op de toekomst van kunstmatige intelligentie. Mooie illustraties van Joost Swarte!
|
Bezoek … |
13 okober, Amsterdam – WorldTalks – Ons koloniale verleden
WorldTalks &Co gaat in de Black Achievement Month over ons koloniale verleden met alle mooie én minder mooie verhalen die daarbij horen: de rijkdom van de VOC én de zwarte bladzijde van de slavernij. Vrijmibo met diepgang.
|
25 oktober, Amsterdam – Dutch Masters #20: Conny Janssen – Pakhuis de Zwijger
Choreograaf Conny Janssen over 25 jaar in het vak, cultureel ondernemerschap en de kracht van verbeelding. Fantastische theatermaker, sympathieke Rotterdammert.
|
25 oktober, Eindhoven – Digital Wednesday #9 – Digital in Design
Digital Wednesday gaat in oktober over Digital in Design, met vier sprekers uit de praktijk. Onder andere designstrateeg Yasmina Haryono over wat User Experience Design nu echt is.
|
Geniet … |
17/24 oktober, Breda/Eindhoven – Amina Khayyam Dance Co – A Thousand Faces
Met A thousand faces brengt de Amina Khayyam Dance Company een aanklacht tegen de zuuraanvallen overal ter wereld. Vorig jaar waren ze in Nederland met het op Lorca geïnspireerde Yerma, nu kijk ik uit naar dit geëngageerde pareltje.
|
19 – 21 Oktober, Utrecht – Spring in Autumn
Festival Spring brengt een herfstspecial van 3 dagen in de Stadsschouwburg Utrecht. Ik zou de voorstellingen allemaal willen zien, maar als ik er eentje moet kiezen, is het die van Yasmeen Godder. Controversiële maker uit Israël die niet zo vaak in Nederland te zien is. Of eh … misschien toch Kornél Mundruczó, omdat ik van hem nog nooit iets gezien heb? Ik denk er nog even over na.
|