TOT Nieuwsbrief – 20 december 2017
Leef mee met Toneelgroep Amsterdam maar feliciteer zijn decorontwerper, luister niet meer naar Spotify, maar naar Belgische bandjes in het buitenland, vertel story’s over je museum, maar laat ze ook zien in je museum. Kom goed door de Kerst, maar gelukkig Nieuwjaar zeg ik volgende week pas. TOT Nieuwsbrief – 20 december 2017.
Lees … |
Theater – Afterthoughts on The Fountainhead
Toneelgroep Amsterdam gaat de wereld over. Recensent Jonathan Kalb maakt gehakt van The Fountainhead. “[…] for a while now he [Van Hove] has seemed to me the theatrical equivalent of a starchitect like Howard Roark himself. […] the buildings often have nothing to do with their surroundings, having been primarily conceived as sculptural objects meant to boost their makers’ fame and prestige.”
|
Theater – Jan Versweyveld and “What is Stage – Dynamics of Seeing”
En tegenover de dodelijke recensie hierboven staat dan weer een lovende kritiek op Jan Versweyveld, ook Toneelgroep Amsterdam, en zijn workshop scenografie. Clement Lee had de tijd van z’n leven: “I have to say, this is one of the most rewarding events about theatre I have ever been, and will always remember it.”
|
Muziek – The Problem with Muzak
Leuk toch, die gepersonaliseerde playlists op Spotify? Die speellijsten voor bij het sporten, voor bij het haardvuur, voor koffiegenieters? Nee, niet leuk, want ze bedreigen eigenzinnige muzikanten. “[…] if you don’t bow down to Spotify, you might as well tell whoever runs the guillotine that’s above your neck to just let her rip.”
|
Muziek – Cultuurindex 2017 praatje: Belgische artiesten in het buitenland
Op welke speelplekken in Skopje kan een Belgisch ensemble met hedendaagse klassieke repertoire terecht? Maar ook: hoeveel Belgische bandjes spelen in het buitenland? (1500!) Degelijk uitgebreid onderzoek met praktische toepassingen.
|
Marketing – Wat kunnen musea met storytelling? Focus op beleving, participatie en spreadability
Storytelling wordt vaak genoemd als een van de belangrijkste elementen in doelgroepmarketing. De vraag is hoe je hier concreet vorm aan geeft. Dit artikel over de tweedaagse cursus Creatieve marketingcampagne werkt een multimediaconcept uit met Roodkapje als voorbeeld.
|
Educatie – Time Travel & Preservation in Museum Education
Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) lijken soms de oplossing voor alle problemen waar musea tegenaan lopen als ze hun publiek willen onderwijzen. Dit artikel probeert dat beeld te nuanceren, maar is tegelijkertijd opvallend positief over de mogelijkheden: reizen zonder het gebouw te verlaten, context geven en je collectie beschermen.
|
Kaartverkoop – Confessions of a Box Office Manager: A drunken wedding friend
Nieuwe aflevering van mijn favoriete blog. Over wat er kan gebeuren als je je theater verhuurd voor een trouwfeestje. “YOU.” he points unsteadily “Are. FABULOUS.”
|
Musea -Wie durft er nog van het Stedelijk te houden?
Terugblik op de geschiedenis van het Stedelijk die verweven is met de opeenvolgende directeuren. En wat nu? Het valt of staat met opnieuw een directeur met visie. Niet voor een museum net als vroeger, niet met verwachtingen voor later, maar gewoon eens voor nu.
|
Bezoek … |
22 januari, Utrecht – Introductie nieuwe privacywetgeving AVG voor de cultuursector
Cultuurmarketing organiseert speciaal voor de cultuursector een bijeenkomst over de nieuwe privacywetgeving (AVG). Met theorie én een juridische scan van je organisatie. Voldoen jullie aan de nieuwe regels?
|
Geniet … |
Online – I AM AI
Kunstmatige intelligentie als componist. NVIDIA’s NIPS show, gespeeld door het Hollywood Symphony Orchestra. NIPS staat voor Neural Information Processing Systems en heeft elk jaar een conferentie waar dit werk uitgevoerd is.
|
29 december, 2 en 4 januari, Utrecht – Exhibition on screen 2017
Dat je in de bioscoop kunt meekijken naar theater wist ik. Maar dat je er ook exposities kunt bezoeken is nieuw voor me. ‘t Hoogt in Utrecht vertoont in de kerstvakantie 3 van deze films. Iene miene mutte …
|
Sinds 9 december, Wassenaar – Stage of Being – Museum Voorlinden
Stage of Being – vernoemd naar het gelijknamige schilderij van Robert Zandvliet – laat zien hoe kunstenaars de mens met al zijn emoties en driften verbeelden. 45 werken in uiteenlopende disciplines zetten aan tot nadenken over wie we zijn, over onze relatie tot anderen en hoe wij herinnerd worden als we er niet meer zijn.
|