TOT Nieuwsbrief – 29 april 2020
Vraag om geld, onderzoek wat mensen online zoeken, maak je eigen avatar, bekijk kunst door de ogen van jonge curatoren, houd je marketing ook tijdens corona op peil, filosofeer om de impact van techniek te begrijpen en blijf binnen met deze TOT Nieuws. TOT Nieuwsbrief – 29 april 2020.
Lees … |
Muziek – Fooien, donaties en crowdfunds: het taboe voorbij
Vragen om donaties en crowdfunden waren tot een maand geleden nog taboe onder muzikanten. Nu is het opeens heel normaal. Spotify komt met een donatieknop. 3voor12 ging op onderzoek.
|
Marketing – De bezoeker in de nieuwe digitale wereld
VC (voor corona) bezochten mensen culturele websites vooral voor service en informatie – nu willen ze beleving. Dit artikel geeft je tips hoe je die veranderingen onderzoekt. Helaas stroperig slecht geschreven, daar moet je doorheen kijken.
|
Online – alievk/avatarify: Avatars for Zoom and Skype
Nerd-alert: maak je eigen avatar voor Zoom of Skype. Of kies één van de beschikbare alter ego’s zoals Mona Lisa of Schwarzennegger.
|
Ogensnoep – A closer look: Piecing together Play-Doh
Jeff Koons megaberg kinderklei komt in een timelapse binnen een minuut tot stand.
|
Kunst – 16 Influential Young Curators Shaping Contemporary Art
Curatoren jonger dan 35 brengen een nieuwe kijk op tentoonstellingen en kunst de musea in. Zestien daarvan worden in dit artikel aan je voorgesteld. Ze staan met name voor meer diversiteit in de collecties.
|
Techniek – Dat Big Tech een pandemie moet oplossen is het politieke probleem van deze tijd
Solutionisme is de gedachte dat alles aan de vraagkant met techniek op te lossen is. Daar is een app voor! Maar daarmee worden ook de lastige politieke vragen vermeden over de oorzaken van de diverse crises. Dus is kiezen voor solutionisme ondemocratisch.
|
Sociale media – Inside the Strip Clubs of Instagram
Danseressen die normaliter in stripclubs werken, gaan nu via Instagram aan de slag. Via een omweg, want officieel mag dat niet. Maar zo verdienen ze meer in minder tijd. De New York Times doet verslag.
|
Marketing – How to Market in a Downturn
In een crisis is het slimmer om te segmenteren naar psychologische karaktertrekken dan naar demografische groepen, leer je uit deze Harvardstudie. Van trek-aan-de-remtypes tot pluk-de-dagmensen.
|
Illustratie – Lose Yourself in a Mesmerizing, Meticulous Map of the Met
The Met in New York heeft jaren geleden al een getekende plattegrond laten maken van het hele museum met talloze kunstwerken en historische objecten. Om je helemaal in te verliezen.
|
Bezoek … |
30 april, online – The #1 edition of ContentDays
Gratis online conferentie over contentmarketing, met name tijdens deze crisis. Thema: van context naar content. Mooi rijtje sprekers waaronder de Nederlandse Carlijn Postma.
|
Vanaf 4 mei, online – Philosophy of Technology and Design: Shaping the Relations Between Humans and Technologies
Gratis cursus van de universiteit van Twente over de invloed van technologie op de maatschappij, met een accent op ontwerpen. Je leert hoe filosofie je kan helpen om die invloed te onderzoeken en te begrijpen.
|
Geniet … |
1 mei, online – 3×3: Isaac Monte II (Online Edition)
Tweede (online) editie van de 3×3 serie van Isaac Monté. Je neemt deel aan een experimenteel onderzoek naar de overlap tussen generaties, en hoe we de oudere generatie kunnen helpen – nu en NC (na Corona).
|
Dichter aan de lijn
Dichter Jaap Robben startte samen met Mondo en Poetry International een nieuw project: ‘Dichter aan de Lijn’. Het idee is simpel: je geeft je op via de site en wordt gebeld door een dichter die voorleest uit eigen werk.
|