TOT Nieuwsbrief – 12 januari 2022
Stimuleer theater, verbeter het ontwerp van de wereld, verheug je op interactieve films, schrijf Clubhouse (nog niet) af, geniet van AI en ook deze week van TOT Nieuws. TOT Nieuwsbrief – 12 januari 2022.
Lees … |
Politiek – To-do: theatermakers schrijven actielijst voor staatssecretaris Cultuur
De Volkskrant schetst een portret van ‘onze’ nieuwe staatssecretaris – een insider uit de culturele sector zonder kennis van de Haagse politieke praktijk. 30 prominente theaterwerkers hebben meteen actielijstjes voor haar. ‘Maak ruimte om te falen. Te mislukken en te onderzoeken.’
|
Design – Hack the system!
Het ontwerpersvak verandert: ook deze beroepsgroep moet meewerken aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen. Jeroen van Erp is ervan overtuigd dat ontwerpers daarbij kunnen helpen: “We zijn meesters in het komen met oplossingen die conflicterende belangen overbruggen.”
|
Film – Why Interactive Films Are Not A Success…Yet
Films hebben een plot, regisseurs willen een verhaal vertellen. In games gaat het meer om het ontdekken van een wereld om je heen. Het is lastig die twee aspecten in één verhaal te combineren. Pas als dat lukt zullen interactieve films een groter publiek trekken.
|
Sociale media – Is Clubhouse dead? Not if you are in South Asia
Mijn account bij Clubhouse ligt alweer een tijdje ongebruikt in een la. In Zuid-Azië wordt de app nog wel volop gebruikt. Om zulke uiteenlopende redenen als poëzie horen in het Urdu en tips krijgen voor de aandelenmarkt.
|
Programmeren – Taalontwerp op hoog niveau
Elke digitale toepassing zijn eigen taal – dat voorkomt fouten en brengt snelheid in de ontwikkeling. Spoofax is een ontwikkelplatform voor dat soort talen. Interview met bedenker Eelco Visser, hoofd van de Programming Languages Group aan de TU Delft.
|
Marketing – Hoe ver zijn we met datagedreven marketing?
Nog niet veel organisaties maken gebruik van het voorspellend vermogen van data: 9% heeft inzicht in wat er gaat gebeuren en slechts 4% onderneemt hier tijdig actie op. Het zijn twee van de uitkomsten van een groot onderzoek onder 140 culturele organisaties naar datagedreven marketing.
|
Pop – Het allesverstikkende succes van de Koreaanse popcultuur
Achter het frisse, wholesome imago van de Koreaanse popcultuur gaat een bikkelhard systeem schuil waarin uitbuiting en dwang geen uitzondering zijn en dat nauwelijks ruimte laat aan alternatieve cultuur.
|
Duurzaamheid – Why digital upskilling is a crucial part of sustainability
Om mensen aan het werk te houden en daarmee de toekomstige economische stabiliteit in de wereld te waarborgen, moeten bedrijven investeren in de digitale vaardigheden van hun medewerkers, vindt het World Economic Forum.
|
Bezoek … |
Opgeven voor 17 januari, Den Bosch – Masterclass
Journalisten Theo Verbruggen en Clairy Polak geven masterclasses voor talenten uit Den Bosch en omgeving die zich (verder) willen ontwikkelen als gespreksleider en interviewer. Iedereen tussen de 18 en 28 jaar is welkom, ongeacht achtergrond of opleiding.
|
Online – De slag om het internet – VPRO Tegenlicht
Roland Duong gaat met tech- en privacyexperts, journalisten, filosofen en beleidsmakers het gesprek aan in de vorm van podcasts, livestreams, artikelen en blogs. Nu al een rijke bron.
|
Geniet … |
Verhalen – Literatuurmuseum
Verhalen, artikelen en online tentoonstellingen over schrijvers en boeken. Bijvoorbeeld deze over Surinaamse schrijvers.
|
Online – Doorways – Ryan Moulton |