Opvallende trends in bezoekersgedrag en kaartverkoop
Op het Ticketing Professionals Congres in Engeland was ik bij een sessie over trends in bezoekersgedrag. Iemand van de West End Theatres in Londen, iemand van een festival, iemand die tickets verkoopt voor grote acts en iemand van een wereldwijd opererend kaartverkoopsysteem deelden hun bevindingen over kaartverkoop en bezoekersgedrag voor en na de pandemie.
Een paar opvallende inzichten:
- Een opvallend groot aantal groepsboekingen, veel meer dan voor de pandemie. Mensen kopen een complete groepsreis met een voorstelling als onderdeel.
- Grotere invloed van recensies dan vroeger: 5 sterren is wat je nodig hebt voor volle zalen; 1 ster wekt nog de nieuwsgierigheid van een selecte groep, maar 3 sterren is lastig te verkopen.
- Mensen kopen later dan voor corona, maar juist minder op de dag zelf. Eerder één of twee weken ervoor, als ze hun agenda op orde hebben.
- Een last minute upgrade verkoopt beter dan voorheen bij vroegboekers, of het nou een betere plek is of een pauze-arrangement.
De grootste verandering sinds de pandemie, zo zei één van de sprekers, is dat de sociale batterijen minder sterk zijn geworden. Theater moet echt de moeite waard zijn wil het op kunnen tegen een avondje thuis. En áls dat zo is, dan moet het ook gegarandeerd goed zijn en mag het wat kosten. Publiek zoekt zekerheid en geen risico. Doe er je voordeel mee.