Inspiratie

De strijd tegen bots is een stevige uitdaging in kaartverkoopland

Een stevige uitdaging in kaartverkoopland is de strijd tegen bots. Je weet wel: computerprogramma’s die massaal proberen tickets te scoren waardoor de ‘echte’ bezoeker er niet tussen komt. Tijdens het Ticketing Professionals congres werd duidelijk dat bots steeds geavanceerder worden en dat het beveiligen van kaartverkoopsystemen een continu proces is, om niet te zeggen een kat-en-muisspel.Bij grote verkoopmomenten kunnen bots zomaar 99.000 aanvragen per minuut genereren, naast de duizenden echte bezoekers. Wat kunnen softwareleveranciers doen? Er is niet één toverformule, maar een gelaagde aanpak is de sleutel.

 

➡️ Tools als Captcha houden simpele bots alvast tegen;
➡️ IP-blokkering kan als volgende stap verdachte adressen uitsluiten;
➡️ Een verplichte inlog is de volgende drempel;
➡️ Vervolgens kan een wachtrij op allerlei manieren bots ontmoedigen;
➡️ QR-codes die pas vlak voor een evenement worden vrijgegeven maken doorverkoop moeilijker.

 

Maar er zijn ook uitdagingen. Captcha kan lastig zijn voor mensen met beperkingen, en inloggen schrikt ook echte klanten af. Het is dus belangrijk om een balans te vinden tussen gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Een interessante tip was om je publiek op te voeden: leg uit waarom bepaalde maatregelen nodig zijn en hoe de bezoeker zelf kan bijdragen aan een eerlijke ticketverkoop (bijvoorbeeld door niet met meerdere apparaten tegelijk in te loggen, want dan word je voor een bot aangezien). De strijd tegen bots is misschien nooit helemaal te winnen, maar met slimme technologie en transparante communicatie kunnen we het speelveld eerlijker maken.