Alles in één
“Totaalpakketten als alternatief voor losse applicaties maken het leven overzichtelijk”
Je kunt losse programma’s kopen voor evenementen- en personeelsplanning, kaartverkoop en CRM, enzovoort. Maar er zijn ook combinatiepakketten op de markt, ‘alles in een’ dus. In de ict-wereld wordt verschillend gedacht over de wenselijkheid daarvan.
Specialiseren en koppelen
Door voortschrijdende standaardisering het koppelen van verschillende programma’s eenvoudiger wordt. Dat leidt tot een tendens richting specialisatie. Iedereen maakt een gespecialiseerd programma en stelt de gegevens beschikbaar voor koppelingen. Daar is iets voor te zeggen: het beste programma voor elk onderdeel.
Het nadeel van specialiseren en koppelen:
- je betaalt elk programma en elke koppeling apart;
- je hebt een sterke applicatiebeheerder nodig die het geheel bewaakt, en de neuzen van de leveranciers dezelfde richting op laat wijzen;
- je moet weten wie je moet aanspreken als er iets niet in orde is.
Combinatiepakket – alles in een
Een combinatiepakket is vaak begonnen met één specialisme. Een kaartverkoopsysteem waar een module voor evenementenplanning bijgebouwd is, en vervolgens een roostermodule. CRM en website volgen dan al snel. Het voordeel van een combinatieprogramma is natuurlijk dat je maar met één partij zaken doet. De lijnen zijn kort, als er iets niet klopt weet je meteen waar je zijn moet. Maar wat als een onderdeel van het pakket je niet bevalt? Je wilt wel planning, kaartverkoop en CRM maar kiest een andere webbouwer, bijvoorbeeld. Je gaat voor gecombineerde evenementenplanning en kaartverkoop, maar in de personeelsplanningsmodule mis je de cao-controles. De leverancier kan het je dan flink moeilijk maken.
Minstens zo ingewikkeld
In elk geval moet je, bij een totaalpakket net zo goed als bij een ‘los’ programma, van elk onderdeel apart beoordelen of het aansluit op je wensen. Betrek alle afdelingen bij de beslissingen over de inrichting. Daarmee is het aanschaffen en implementeren van een totaalprogramma met alles in één minstens zo ingewikkeld als het uitzoeken van een evenementenplanningsprogramma, een kaartverkoopsysteem en een roosterprogramma bij elkaar.
Voorbeelden
Een aantal voorbeelden van combinatiepakketten:
- Stager is een totaalpakket met kaartverkoop, evenementenplanning en personeelsplanning, met name in gebruik bij poppodia, maar ook bij Podium Mozaiek en Theater Walhalla;
- XS Project en XS Control van Ticketteam, met een aantal grote museumklanten zoals de Hermitage en het Tropenmuseum, combineert projectplanning met kaartverkoop en toegangscontrole;
- Recreatex van Syx Automatisering, onder andere in gebruik bij De Lawei in Drachten, is een kaartverkoopsysteem met een planningsmodule;
- Hetzelfde geldt voor LVP met planningsmodule TRS-Plan, onder andere in gebruik bij Het Park en de Agnietenhof;
- Get-a-Ticket, met onder andere Stadstheater Zoetermeer en COOL als klant, is een kaartverkoopsysteem met een planningsmodule en een content management systeem voor websites;
- AudienceView, in gebruik bij de Nationale Opera & Ballet, is een kaartverkoop-, CRM-, fondsenwervings- en content management systeem in één.
Vraag TOT gerust om meer informatie, of nodig TOT als expert uit om mee te kijken bij een demonstratie.