De culturele wereld kan niet zonder boekhouders. Ze maken begrotingen en jaarverslagen, boeken bonnetjes in, sturen en betalen facturen, maken borderellen voor voorstellingen en concerten, betalen salarissen en doen belastingaangifte.
Boekhouders hebben in culturele organisaties van alle medewerkers het minst vaak een achtergrond in de branche. Hun vorige baan was misschien bij een fabriek, een bank of een advocatenkantoor. Ze kunnen goed op de centen passen, maar doorzien niet altijd zonder meer de logica van een cultureel bedrijf.
Andersom begrijpen culturele marketeers, technici, programmeurs en kassamedewerkers niet altijd wat de boekhouder van hen wil weten.
Daarom vind je hier, voor alle werkers in de cultuur, een rijtje veel voorkomende begrippen toegelicht.
Zowel inkomsten en kosten worden ten behoeve van managementrapportages in verschillende categorieën ingedeeld. Zo’n indeling gooi je niet te vaak om, maar blijft in principe jarenlang gelijk, zodat je vergelijkingen kunt maken tussen de cijfers van meerdere jaren. Om een helder antwoord te kunnen geven op de vraag: hoe doen we het, financieel gezien?
Boekhouden kan met de hand. In een papieren kasboek, of in een programma als Excel. Maar steeds vaker schaffen ook culturele bedrijven hiervoor speciale software aan. Mits goed ingericht neemt zo’n programma je veel rekenwerk uit handen. Om mee te kunnen denken over die inrichting is het handig te weten wat bedoeld wordt met een kostensoort, een kostenplaats en een kostendrager.
In een projectadministratie groepeer je inkomsten en kosten niet alleen aan de hand van het soort kosten of de afdeling waar ze worden gemaakt, maar ook per opdracht. Een architectenbureau houdt bij welke posten bij welke klus horen. Een webbouwer registreert wat er voor het bouwen van een bepaalde website voor een klant wordt gedaan. Advocaten schrijven hun uren op een zaak die ze in behandeling hebben.
Een theater of concertzaal kan een projectadministratie opzetten om de inkomsten, en alle interne en externe kosten, per voorstelling of concert in kaart te brengen. Elk project krijgt een uniek nummer dat aan alle posten van het project wordt gekoppeld. Vind je dat te fijnmazig, dan kun je ook bijvoorbeeld alle voorstellingen per zaal in een project groeperen. Heb je dan een keer een festival dat je wel in detail wilt monitoren, dan kun je daar alsnog een apart project van maken.
Het inrichten van een projectadministratie is niet zo ingewikkeld. Het bijhouden ervan vergt discipline (of goede koppelingen!), maar kan verhelderende inzichten opleveren. Uiteindelijk zijn de gewenste rapportages bepalend voor de inrichting van de administratie.
Heb je al een evenementenplanningssysteem, een kaartverkoopsysteem of allebei, dan kun je de gegevens daaruit gebruiken om je boekhoudprogramma te vullen. Voor een projectadministratie op voorstellingsniveau bijvoorbeeld zou het jammer zijn om de gegevens van de voorstelling uit het planningssysteem opnieuw in te tikken bij het project in de boekhouding. En als huurbedragen al zijn vastgelegd bij de boeking van de ruimte kun je die doorsluizen naar de boekhouding zodat je die kunt gebruiken bij het maken van een factuur.
Je kunt ook nog een stap verder gaan. Door het ingenieus koppelen van verschillende systemen aan de boekhouding, al dan niet via een centrale rapportageserver, krijg je in het boekhoudprogramma een volledig beeld van inkomsten en kosten van een productie:
Dan wordt de boekhouding, behalve een handig systeem dat je veel rekenwerk uit handen neemt, een waardevol stuk gereedschap voor het besturen van de organisatie. En begint het op Business Intelligence te lijken.
Hoe je de gegevens ook in de boekhouding krijgt, via koppelingen of handmatig, de keuzes die je maakt bij de inrichting van het systeem bepalen hoe inkomsten en kosten gegroepeerd zullen worden. Welke analyses je wel en niet kunt maken. Welk antwoord je krijgt op de vraag: hoe staan we ervoor? Daarom is het een goed idee dat boekhouders in de cultuur de culturele bedrijfsvoering snappen. En dat hun collega’s begrijpen hoe een boekhouder denkt.
TOT spreekt beide talen. Neem contact op voor een goed gesprek.
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…