Culture Geek 2016 – cultuur en digitale media
Culture Geek is een jaarlijks internationaal congres over ‘Digital Transformation for Leading Cultural Organisations’. De derde editie was op 23 juni in Londen. Vorig jaar was ik de enige Nederlander, nu zag ik tot mijn genoegen meer Nederlandse namen op de deelnemerslijst: behalve presentator Jasper Visser waren er ook vertegenwoordigers van het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum en het Universiteitsmuseum in Utrecht.
9 sprekers uit verschillende hoeken van de culturele sector doen hun verhaal. De eerste komt uit New York.
Fiona Romeo
Fiona Romeo is Director of Digital Content and Strategy bij MoMA (Museum of Modern Art) in New York. MoMA is al 10 jaar online aanwezig en heeft aantallen bezoekers op de website en fans op sociale media om jaloers op te worden.
Fiona’s persoonlijke missie is het om de communicatie informeler te maken. ‘Off the Cuff’ is de titel van haar presentatie, zoiets als ‘voor de vuist weg’. Ze wil meer diversiteit bij zowel zenders als ontvangers. Curatoren, kunstenaars, maar ook de technici die de tentoonstellingen bouwen, laten hun werk zien in foto’s en filmpjes.
Periscope en Snapchat zijn door hun vergankelijke karakter even wennen voor MoMA als museum dat het conserveren van kunst als opdracht heeft, maar kunnen heel fijne kanalen zijn voor content die niet geschikt is om voor eeuwig op YouTube te staan. Live video heeft voor een museum nog andere voordelen: uren in de montagekamer zijn niet nodig (voorbereiding wel!), en door het tijdelijke karakter van de uitzending zijn er niet zo snel problemen met auteursrechten.
Voorbeelden van recente MoMA projecten:
- PopRally: een serie evenementen voor en door jongeren
- Coursera: online cursussen over kunst, de context en de historie, die wereldwijd deelnemers trekken
- Slow TV: kunst bekijken via een webcam, bijvoorbeeld ten tijde van deze expositie van een beeld waarvan het hoofd een bijenvolk was
Louise Halliday
Louise Halliday is hoofd Marketing en Communicatie bij de Royal Albert Hall in Londen. Haar verhaal lijkt verrassend veel op wat ik hoor van Nederlandse theaters. De website verkocht best veel tickets maar had geen smoel. De organisatie was formeel en naar binnen gericht. De programmering is extreem divers, even divers als het publiek. Het gebouw stond het grootste deel van de tijd leeg.
Wat Louise veranderde:
- De website stelt bezoekers in staat onderzoek te doen: is de artiest vaker geweest, wat is er over hem gepubliceerd?
- De service ging van correct naar excellent, gericht op het verrassen en verrukken van bezoekers; personeel mag de eigen persoonlijkheid laten zien, de strakke gedragscodes zijn versoepeld;
- Overdag zijn er nu rondleidingen die een breed internationaal publiek trekken;
- Bij het onderzoek naar bezoekersgedrag wordt niet alleen gekeken naar de bezochte concerten maar ligt de focus op het aankoopproces: is het iemand die direct een ticket koopt, of komt hij meerdere keren terug en doet onderzoek?
Wat ze niet kon veranderen is de wifi: het blijkt onmogelijk om in hun donutvormige gebouw dekkende publieke wifi te realiseren.
Haar tips voor Culture Geek:
- Doe alleen wat bij je past: “Als iemand beweert dat je een app nodig hebt, vraag dan waarom”
- Stick to your brand, but push the boundaries
Adam Clarke
Adam Clarke is Digital Artist en Producer bij The Common People. Minecraft is zijn wereld, en hij wordt vaak ingehuurd door musea als het Tate om kunst na te bouwen, zoals bijvoorbeeld het project Tate Worlds: Art Reimagined for Minecraft.
Waarom?
- Minecraft werkt extreem aanstekelijk: je ziet het en wilt meteen meedoen, uitproberen;
- Daardoor brengt het kunst dichtbij;
- Het spreekt een jong publiek aan.
Tom Pursey
Tom Pursey komt niet uit de cultuur maar heeft bij grote technologiebedrijven gewerkt. Hij is nu mede-oprichter en Creative Director van Flying Object. Voor Tate maakte hij Tate Sensorium, een project waarin smaak, geur, aanraking en geluid werden ingezet om de beleving van kunst te beïnvloeden. In zijn werk draait het om doelgroepen met een korte spanningsboog.
Hij vertelt ons hoe we voor creatieve techneuten zoals hij goede opdrachtgevers kunnen zijn:
- Kies iets uit wat bij je past, een verhaal dat alleen jij kunt vertellen;
- Begin bij mensen, bij het verhaal, geen techniek inzetten om de techniek;
- Short briefs, big ideas: breng de kern over en geef de creatieven vervolgens de ruimte om plannen te maken, schrijf hen niet teveel de wet voor.
Wat brengt volgens hem de toekomst?
- Gepersonifieerd geluid brengt theater dichtbij en maakt museumbezoek persoonlijk;
- Geur beïnvloedt de beleving – wat is de geur van wit? Dat is in elk land anders;
- Neem cultuur mee online, maak content speciaal voor kanalen als YouTube;
- Kan een computer kunst maken? Gebruik de intelligentie van computers om de grenzen tussen kunst en berekening op te zoeken.
Georgia Taglietti
Georgia Taglietti, Head of Communications en Digital Director bij het Sonar Festival in Barcelona, kan er door stakingen in de luchtvaart niet bij zijn en spreekt ons toe via Skype. Of het daardoor komt of door haar verhaal laat ik in het midden, maar dit onderdeel sprak me het minst aan.
Sonar is een waanzinnig spectaculair festival, dat wel, maar waar de andere sprekers de stap maakten van vertellen over het gebruik van technologie en sociale media in hun organisatie naar hun persoonlijke leerproces hield Georgia het vooral bij het verhaal van Sonar.
Interessante toekomstplannen:
- Facebookgebruik uitbreiden met live streaming;
- Chatprogramma’s die nu al door de klantenservice worden gebruikt inzetten voor kaartverkoop;
- Experimenteren met chatbots.
Andy Levey
Andy Levey is hoofd Marketing bij Dragone in Dubai, en was dat tot voor kort bij Cirque du Soleil.
Volgens hem komt de volgende revolutie tot ons via Snapchat, of wordt live gestreamd op Facebook.
Waarom zou je meedoen als culturele organisatie?
- Snapchat is fantastisch voor het vertellen van verhalen;
- Facebook Live heeft makkelijke en goedkope re-targeting opties (dus dat je mensen die gekeken hebben de volgende dag nog even aan je bestaan herinnert);
- Het kost weinig, de impact is groot, het publiek wereldwijd;
- Het is nu nog nieuw dus de lat ligt laag.
Een waarschuwing: hoe makkelijk en spontaan het allemaal lijkt wat hij doet, een Facebook Live uitzending is wel degelijk een flink project: verhaal, script, techniek, locatie, promotie en opvolging vragen de volle aandacht van zijn marketingteam.
Gabrielle Jenks
Gabrielle Jenks is de directeur van het festival Abandon Normal Devices. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar was onder de indruk van wat ze liet zien: vernieuwende cinema, digitale cultuur en kunst bij elkaar in een bos. Wat een leuk festival!
Haar toekomstplannen voor het festival:
- De krochten van internet verkennen: Tor, de digitale onderwereld waar iedereen anoniem is – wat levert dat op voor de kunst?
- Experimenteren met bots, samen met Chris Rodley, specialist in digitaal schrijven
Ze sluit af met een hilarisch filmpje dat een computer heeft gemaakt van de meest gebruikte woorden in het Britse parlement. Het filmpje dat zij toonde kan ik niet vinden, maar dit is een vergelijkbaar exemplaar.
Dan Franklin
Tijdens het verhaal van Dan Franklin, Digital Publisher bij Penguin Random House, had ik even last van een middagdipje en een serie urgente mailtjes uit Nederland. Maar ik kon nog wel dit geweldige motto uit zijn mond optekenen:
- Don’t be overwhelmed by the future. Own it.
John Coburn
John Coburn, Digital Programmes Manager, Tyne and Wear Archives and Museums, haalde me weer helemaal bij de les. Als voortrekker van de digitale revolutie met een klein team in een grote museumorganisatie heeft hij uitdagingen genoeg.
Voor hem draait het allemaal om teamwork. Hij begon bij zijn eigen team, gevolgd door de rest van het museum. Voorwaarde voor succesvolle verandering is, zo houdt hij ons voor, ‘a team with a high sense of belonging and connectivity’. Het gevoel erbij te horen is cruciaal.
Toen hij dat voor elkaar had ging hij naar buiten, om het team al dan niet tijdelijk uit te breiden met mensen uit allerlei richtingen.
Zijn netwerk:
- Creatieve techneuten
- Docenten
- Architecten
- Interactieontwerpers
- Geluidstechnici
- Gamers
- Filmmakers
- Muzikanten
- Animatiemakers
- Datavisualisatiedeskundigen
- Dichters
- Biomedische onderzoekers
- Curatoren
- Kalligrafen
- Robotmakers
- Forensisch onderzoekers
- Genetici
- Zorgprofessionals
Allemaal brengen ze een frisse wind mee. Ideeën. Inspiratie. Heet de wereld welkom in je team.
Culture Geek samengevat
Ik herlees nog eens mijn blog van Culture Geek een jaar geleden. Natuurlijk is de wereld niet compleet veranderd in een jaar, maar er vallen me toch verschillen op. Wat dit jaar rondzingt en er vorig jaar nog niet was:
- Snapchat – het bestond wel maar heeft pas afgelopen jaar een vlucht genomen, is momenteel razend populair en biedt mooie kansen voor cultuur;
- Chat – interactie met publiek via b.v. Facebook messaging;
- Live video – een jaar geleden was Periscope net gelanceerd, maar nu is live video via Facebook doorgebroken.
Constante factor in de verhalen: lef en enthousiasme om voorop te lopen, snel te handelen, onbekende paden te betreden. Wat ook blijft is de noodzaak om jezelf te blijven: vertel niets wat niet bij je past. Experimenteer naar hartelust, maar doe het vanuit je merk. Je eigen unieke verhaal is het beste wat je de wereld kunt geven.
Wat veranderd is, is het persoonlijke karakter van sociale media. De tijd van alleen zenden is definitief voorbij. Het gaat om interactie en om live – dat zou toch koren op de molen van de podiumkunsten moeten zijn.
Neem contact op over jouw plannen met cultuur en digitale techniek.