De meerwaarde van Twitter is het persoonlijke accent
Interview van Mylène Dekker met Marijcke Voorsluijs voor Cultuur Marketing Professionals.
1. Wie ben je en wat doe je?
Marijcke Voorsluijs, trotse eigenaar van TOT. TOT is mijn bedrijf, op drie terreinen actief: technische productie voor internationale tournees en festivals, ICT- en internetprojectmanagement voor culturele bedrijven, en Uurwerk – personeelsplanner voor evenementgestuurde organisaties. Grootste gemene deler: technische oplossingen voor de culturele sector. Mijn klanten vind ik (of meestal vinden zij mij) in de theater- en evenementenwereld.
2. Waarom ben je actief op Twitter en wat vind je er leuk aan?
Twitter is zoveel tegelijk: digitale koffiemachine, de snelste nieuwsbron, smsen met de wereld, jezelf laten zien, luchtige manier om contacten te leggen en te onderhouden. Het is een medium waar je echt in moet groeien, dat je niet in een uurtje onder de knie hebt, en bij goed gebruik waarvan zakelijk en privé elkaar raken. Dat vind ik spannend.
3. Wat is de opvallendste / grappigste / leukste tweet die je afgelopen week of maand hebt gezien?
De tweets van degenen met wie ik veel uitwissel zijn me dierbaar. Bij hen gaat het echter niet om die ene briljante tweet maar juist om het totaal, om de ’timeline’. Daarnaast vang ik graag, vaak via retweets, bijzondere tweets op waarin in weinig woorden veel wordt gezegd. Ook ben ik een liefhebber van ASCII art, plaatjes met de tekens van het toetsenbord.
4. Wie is jouw favoriete twitteraar?
Die titel gaat naar Tom Beek oftewel @tom_beek: altijd positief, origineel en vriendelijk. Verder ben ik altijd blij met de limericks van Barbara Kent oftewel @LimerickLover, die jammer genoeg te lang zijn om te retweeten.
5. Welke blogs of websites volg je om op de hoogte te blijven?
24 Oranges, om door de ogen van een buitenlander naar Nederland te kijken. BackstageBlog van Leo Pot (directeur Theaters Tilburg) om zijn ongezouten meningen over de gang van zaken in de theaterwereld. Frankwatching, TechFish, MobileMonday en Mashable voor het nieuwste van het nieuwste op het gebied van internet, techniek en sociale media. Verder nog wat blogs en RSS feeds van collega’s en klanten.
Sinds kort weet ik dankzij Jacqueline van @Fackeldeyfinds waar ik de tijd vandaan haal: ik kijk geen televisie en dat scheelt me uren per dag. Zo bloedinteressant als ik nieuwe media vind, zo koud laten me radio en televisie.
6. Op welke manier ben je in je werk bezig met nieuwe en sociale media?
Voor mij is een sociaal medium geen doel op zich maar een communicatiemiddel. En ieder middel heeft z’n eigen toepassing. Ik heb een groot netwerk en ben altijd op zoek naar de beste en mooiste manier om alle contacten te onderhouden. Ik probeer graag nieuwe media uit, maar laat ze ook zonder scrupules weer vallen als ze geen toegevoegde waarde hebben. Twitter en Facebook hebben mij iets bijzonders gegeven in de communicatie met vrienden en collega’s, waarschijnlijk doordat ik val voor het raakvlak tussen het zakelijke en het persoonlijke.
Mijn klanten zien vervolgens dat ik actief ben op het web en in de wereld van de nieuwe media, en vragen mijn advies of leggen me hun plannen voor.
7. Wat is jouw toekomstvisie op het werkveld van de cultuur marketeer?
Ik ben zelf geen marketeer, en in mijn ideale culturele organisatie zijn de nieuwe media ook niet het exclusieve domein van de marketingmedewerker. Twitter is geen Teletekst waarop je een stroom nieuwsberichten publiceert. De meerwaarde van Twitter is juist het persoonlijke accent. Dus waarom zou alleen de marketeer Twitteren?
Ik droom van een bedrijf waarin, als musici in een orkest, alle medewerkers meespelen in dezelfde symfonie.
De uitvoerende en de bezoeker moeten een topavond hebben. Daarvoor is de sfeer op het toneel net zo belangrijk als die in de foyer, en de hygiëne in de toiletten net zo bepalend als het bestelgemak op de website. Alles wat daaraan bijdraagt is marketing.
Eerder gepubliceerd op Cultuur Marketing Professionals.