In 2000 stopte ik met toeren. Niet omdat ik zo graag de Maglite aan de wilgen wilde hangen, maar omdat er klanten met uitdagende wensen aanklopten die appelleerden aan mijn achtergrond als organisatiepsycholoog.
Van Baasbank & Vos (toen nog Van Baasbank & Baggerman) vroeg na een succesvolle tournee met Wadaiko Ichiro in 1996 of ik hun technisch coördinator wilde worden. Werken met internationale gezelschappen bleek een uitdaging die me past als een handschoen. Ik hou van artistiek bijzondere voorstellingen en haal alles uit de kast om een voorstelling de ruimte te geven die nodig is, ook al is dat met een krap budget. Ik heb zowel met de makers als met de theaters die de voorstellingen boeken een vaak jarenlange relatie en houd, ook als ik werk uitbesteed aan collega’s, altijd zelf de vinger aan de pols. Internationale producenten en festivals weten TOT inmiddels goed te vinden. Het gedeelte Technische productie op deze site spreekt boekdelen.
Een tweede uitdaging kwam van de Stadsschouwburg Utrecht die me in 2000 vroeg de planning van de techniek te reorganiseren. Ik startte een traject van analoog naar digitaal en van lijstjes per afdeling naar gegevens centraal opslaan. Daaruit kwam de technische organisatie voort, centrale spil in de organisatie die alle technische informatie verwerkt en de personeelsroosters maakt. Ik richtte een evenementen- en een personeelsplanningssysteem in waar de schouwburg nog jaren plezier van heeft gehad. De expertise die ik in die periode opbouwde bleef niet onopgemerkt en is de basis voor het tweede specialisme van mijn bedrijf: TOT doet inmiddels voor een twintigtal klanten gewaardeerd werk op het snijvlak van automatisering en bedrijfsvoering. Het gedeelte Projectmanagement ICT gaat hierover.
Het personeelsplanningsprogramma dat ik in de Stadsschouwburg Utrecht implementeerde is niet voor de hele culturele sector geschikt. Te groot, te duur, te weinig flexibel. Jammer, want de behoefte aan een programma voor evenementgestuurde personeelsplanning met controle op naleving van de cao en Arbeidstijdenwet was en is groot. In 2005 kwam ik na veel zoeken een alternatief tegen, dat ik kocht van de bouwer, Uurwerk noemde en dat TOT sindsdien doorontwikkelde tot een volwassen webapplicatie. De derde uitdaging op mijn pad.
Deze drie uitdagingen leidde in 2002 tot TOT. Oorspronkelijk stonden de letters voor Technische Organisatie voor Theater. Dat is nogal een mondvol die in de loop van de jaren steeds minder de lading dekte: TOT werkt niet alleen voor theater. Nu volstaat de afkorting. TOT is een woord van drie lettergrepen. Nooit ‘tot’ zeggen als in ‘tot ziens’ als je vrienden wilt blijven :-).
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…