Veel lees-, bezoek- en genietplezier gewenst voor 2016! Vorige week was de wereld in winterslaap, maar inmiddels heb ik weer genoeg voer voor je brein verzameld.
Lees … |
“We need Afro-Latin@ theatre. Not to fill a quota, or have the story for the Latin@ festivals, but so that young Afro-Latin@s can see themselves on the stage. So that young Afro-descendants can grapple with the intersectional points of Blackness, and we can come together and feel the stories.” Vurig pleidooi voor diversiteit in het theater. |
Muzieklabel Because Music bestaat 10 jaar. De verjaardag wordt gevierd met Because Recollection, een interactieve muzieksite met 10 jaar geluid en 20 klassieke artworks. Cool speelgoed, leuke funky site. |
Onderzoek onder ruim 200 Britse theaters toont dat het gebruik van digitale technieken in de sector afneemt. Behalve voor marketing maken theaters bovendien beduidend minder gebruik van digitale media dan de rest van de culturele sector. Download hier het complete onderzoeksrapport. |
“This year we will interact with technology through sound as well as light, influencing everything from how we control our devices to how we investigate crime, says Jessica Bland.” Interessante opmerkingen in de laatste alinea over wat er nodig is om spraakherkenning naar een hoger niveau te krijgen, en wat dat met Internet of Things te maken heeft. |
Coole merchandise, cliffhangers, stardust en andere dingen die volgens de schrijver van dit artikel theater zou kunnen leren van worstelaars. Om het publiek aan zich te binden en de kas te spekken. |
De nieuwe generatie patiëntgestuurd onderzoek komt eraan, zegt John Loder. Maar dan moet er wel een goede discussie komen over het gebruik van patiëntgegevens. Het huidige debat legt eenzijdig de nadruk op risico’s en negeert de nieuwe mogelijkheden op het gebied van medische ethiek die de digitale wereld biedt. |
Dat de IoT-revolutie goed samen gaat met duurzaam ondernemerschap bewijst Enevo. Het bedrijf verzamelt en analyseert data van afvalverwerking over de hele wereld. In plaats van vuilniswagens op vaste tijden een vaste route te laten rijden, vertelt Enevo welke vuilnisverzamelpunten bijna vol zitten en berekent bovendien de optimale rijroute tussen verschillende punten. Uitgelegd in een mooi animatiefilmpje. |
Bezoek … |
20 januari, Amsterdam – We Are Data
“We are data and we are only slowly realizing this. The hardware and software that we use for monitoring ourselves is getting more and more sophisticated every day. E-Coaching is getting more popular and the Quantified Self movement is growing rapidly. How does this affects our lives? What personal data do we want to keep for ourselves and what are we prepared to share?” Gratis Engelstalig evenement in Pakhuis de Zwijger. |
Op zondag 7 februari 2016 organiseren rekto:verso en Het Transitiebureau het allereerste Cultuurparlement van de Lage Landen. Wees van harte welkom: pal op de grens delen we een tiental constructieve voorstellen met iedereen die de nood voelt aan nieuwe pistes voor het culturele veld. Schrijf je in voor de bus uit Brussel of Amsterdam. Of misschien wil je ook zelf een voorstel indienen voor het parlement? |
Geniet … |
In 2002 het eerste avondvullende werk van het gezelschap, in 2015-2016 in reprise. Kaash (Hindi woord voor “als alleen”) is Akram Khan’s zoektocht om bruggen te slaan tussen de wereld van de hedendaagse dans en de Indiase klassieke dansvorm Kathak. De voorstelling vanavond in Amsterdam is uitverkocht, in de overige steden gaan de laatste kaarten er snel uit. |
Voor liefhebbers van moderne keramiek: “CERAMIX vertelt aan de hand van meer dan 250 kunstwerken het verhaal van de keramische kunst vanaf het begin van de vorige eeuw tot heden, met ruime aandacht voor de naoorlogse artistieke keramiek productie en hedendaagse kunst in Europa, Noord-Amerika en Azië.” |
Huis Marseille, ik moet bekennen dat ik er nog niet ben geweest. Deze overzichtstentoonstelling van fotografe Dana Lixenberg over de buurt Imperial Courts in Los Angeles lijkt me een prima aanleiding! |
Voor het project Yellow Interior in 11.620 Parts creëerde de in Eindhoven wonende kunstenaar Marie Lexmond een huiselijk omgeving in de buitenruimte van Het Oog. Het interieur – dat bestaat uit tafels, stoelen, een keuken, een vloerkleed en behang – is bedekt met gele poetsdoekjes, 11.620 stuks om precies te zijn. Je mag de ruimte betreden, zodat die van kleur verandert naarmate er meer voeten overheen lopen. Als het regent mag je er niet in. |
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…