Een uitverkocht congres in het Zaantheater. Wat neem je mee naar huis als theater, als producent of als gezelschap?
BPP-directeur Peter Joziasse trapt af:
CRM gaat over het behoud van de 20% van de klanten die 80% van het geld binnenbrengt.
Zo, die zit. Tijd voor de keynote sprekers.
Chris Denton werkt, na banen bij The Barbican en The Royal Festival Hall, als freelancer en tot zijn klanten behoren o.a. Opera North, National Gallery, Nederlands Dans Theater, Arteria in Spanje en West Kowloon Cultural District Authority in Hong Kong. Het Cultureel District in Hong Kong gaat pas over 5 jaar open maar CRM staat nu al hoog op de agenda. Chris stort een spraakwaterval uit.
CRM is a state of mind, een filosofie, denkwijze. Wie ben je en met wie wil je omgaan?
Het begint bij je identiteit. Als je je merk niet helder hebt kun je CRM-en tot je een ons weegt maar het leidt nergens toe.
Vervolgens moet het hele bedrijf van die identiteit doordesemd zijn. Hoe goed je CRM-strategie en -systeem ook is, goede koffie, gastvrije medewerkers en schone toiletten zijn van levensbelang voor het behoud van je klant. ‘Niemand komt voor de koffie naar het theater, maar men blijft er wel voor weg.’
En dan: met wie wil je omgaan? Waar zit je groeimogelijkheid? Sommige klanten moet je loslaten (niet trekken aan dode paarden), andere in de watten leggen. CRM helpt je bij het onderscheid tussen die categorieën. Een aantal tips:
Een blik op de nabije toekomst: één op één marketing is voorbij, CRM gaat niet meer alleen om relatie tussen jou en de klant, maar ook tussen je klanten onderling. Manage je community. Social CRM.
Henk van Drunen is directeur van ANWB Media en vertelt vooral zijn eigen verhaal.
Hij doet uit de doeken hoe de ANWB segmenteert op levensfase, gedrag en activiteit, en daaruit 3 persona’s heeft gedistilleerd: risicoreductie-Bert, gemak/eenvoud-Arthur, betrokkenheid/invloed-Margo. Margo blijkt als twee druppels water te lijken op persona Daphne van het Parktheater.
Zijn tip: segmenteer alleen op heldere criteria, algemeenheden geven je geen inzicht.
Marc is schrijver van het boek ’succesvolle e-mailmarketing’ en is al jaren actief als marketing adviseur via Borgers&Straathof.
Hij grossiert in losse weetjes en tips:
Tijdens de transactie, dus in de webshop, mag het vinkje “Ja, stuur mij de nieuwsbrief” volgens Marc standaard aanstaan.
Hoe doe je aan CRM als je geen geld hebt?
Verder veel discussie over het delen van gegevens door, en dromen over één systeem voor alle theaters. Met veel meningen maar geen duidelijke conclusie.
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…