Opening Holland Festival – teveel solo en te weinig duet
De verwachtingen zijn hoog gespannen. Ze zijn in superlatieven aangekondigd, Mikhail Baryshnikov en Ana Laguna: hij “wereldwijd bekend”, zij “sterdanseres”, dansen “speciaal voor hen gecreëerd” werk. De koningin zit op rij 1. Dit moet de perfecte openingsvoorstelling worden.
Beiden hebben een CV om U tegen te zeggen en zijn de vijftig ruim gepasseerd. Ze grossieren in prijzen en onderscheidingen en hebben de wereld aan hun voeten. Wat een eer dat ze hier zijn!
Zo te zien gaat alles volgens plan. Baryshnikov komt op, loopt naar een strook licht, schikt zijn pochet, schudt zijn haar goed, glimlacht naar zichzelf en begint. Hij danst een solo van een kleine 10 minuten die maar niet adembenemend wil worden. Laguna danst een solo waarvoor eigenlijk hetzelfde geldt. Dan is hij weer aan de beurt. De interactie met zichzelf in de video op het achterdoek is aardig maar niet nieuw. En ook die kan het knagende gevoel niet wegnemen: lichte tot matige teleurstelling.
Ik betrap mezelf erop dat ik me aan allerlei bijzaken erger. Waarom is het allemaal zo kaal en onbarmhartig belicht, zijn de overgangen zo voorspelbaar? Waarom staat het spotje op de schoen al aan als het doek nog dicht is? Waarom al die gebaartjes, van vioolspelen tot neus snuiten? Waarom niet ietsje meer humor? En kan iemand die man vertellen dat hij zijn broek niet zo hoog moet ophijsen?
Na de pauze dansen ze eindelijk samen. En dan spatten de vonken eraf. Dit is de magie van de foto’s. Het verhaal dat deze twee grootheden te vertellen hebben gaat niet over danstechniek. Het gaat over levenservaring, over inhoud. Ze dansen een duet over de liefde. Niet het aantrekken en afstoten van een nieuwe liefde, maar de veel complexere gelaagdheid van een liefde met een lange historie. In het vertolken van dergelijke rijpe emoties ligt de meerwaarde van dansers op leeftijd. Jammer dat we dit nu pas te zien krijgen.
Waarom zoveel solo en zo weinig duet in het programma?
Eerder gepubliceerd op Cultuurpodium Online.
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…