____Voor de Feedburner

Communiceren is het halve werk

Communiceren is het halve werk. Toch valt dat als projectmanager niet altijd mee. Vaak leid ik projecten waarbij veel verschillende mensen en afdelingen in een organisatie betrokken zijn. Dus ik kan niet op een eilandje gaan zitten en een ei uitbroeden, maar communiceer me suf. » lees verder over Communiceren is het halve werk

Verlies je bij koppelingen niet te snel in technische snufjes maar begin bij de basis

“En dan krijg je een notificatie in Teams als er iets voor je klaarstaat.” Een collega demonstreert zijn proefopstelling voor de nieuwe koppeling tussen een planningssysteem en een website, en ik mag meekijken. Het is een staaltje van technisch vernuft waar hij terecht trots op is. Maar de marketingmedewerkers van zijn klant kijken hem glazig aan.

» lees verder over Verlies je bij koppelingen niet te snel in technische snufjes maar begin bij de basis

Kwestie van wennen aan een nieuw systeem

“Hardlopen in de regen, daar begin ik niet aan. Buitje onderweg oké, maar vertrekken in de regen? Ben je wel goed bij je hoofd?” Zo dacht ik er al jaren over, maar vanochtend won toch de zin in lopen het van de tegenzin in regen. En eerlijk: het was helemaal niet erg. Het was eigenlijk wel prima. Echt een kwestie van wennen dus, net als aan een nieuw systeem.
» lees verder over Kwestie van wennen aan een nieuw systeem

Knopen doorhakken

Van de week sprak ik met een organisatie die voor de taak staat nog dit jaar hun belangrijkste applicatie te vervangen omdat de leverancier ermee stopt. Er zijn eigenlijk maar twee serieuze kandidaten, maar het lukt hen niet om knopen door te hakken. » lees verder over Knopen doorhakken

Voor wie is het document, en wat gaat het voor je doen?

“Mag ik je mijn programma van eisen laten zien?” Een collega heeft z’n twijfels bij het financieel systeem dat zijn organisatie gebruikt. Natuurlijk kijk ik met plezier met hem mee. Stuur je bestand maar. Het begint heel algemeen: we zoeken een systeem dat intuïtief is en gebruik maakt van gangbare standaarden. Een volgend hoofdstuk is juist weer heel specifiek: we willen een lijst met die-en-die rijen en die-en-die kolommen. Halverwege tref ik een beschrijving aan van de werkprocessen en een aantal gewenste veranderingen. Ik snap niet meer wat ik aan het lezen ben.

» lees verder over Voor wie is het document, en wat gaat het voor je doen?

Zinnen waar ik de kriebels van krijg

“Als het evenement voorbij is stuur ik een mailtje aan de administratie met wat er gefactureerd moet worden.” Dat zijn van die zinnen waar ik de kriebels van krijg. Waarom? Omdat er een berg (in mijn ogen) onnodig werk achter zit met een grote kans op fouten. Lees hoe het ook kan.
» lees verder over Zinnen waar ik de kriebels van krijg

Shut up and take my money

Het Ticketing Professionals Congres is altijd een mooie gelegenheid voor presentaties over kaartverkoopblunders. Chris Crossley had een aanstekelijk verhaal over de barrières die theaters opwerpen voor een bezoeker die online een ticket wil kopen. Hij had een hele rits voorbeelden, maar eentje ervan is het verplicht naast een andere bezoeker te moeten zitten.
» lees verder over Shut up and take my money

Dan moet je niet bij mij zijn…

Op deze foto zie je, tijdens de Ticketing Professionals Conference, mijn Engelse collega Andrew Thomas vertellen over de drie dingen waar hij in zijn praktijk als consultant het meest tegenaan loopt als hij zijn klanten helpt om een nieuw systeem uit te zoeken.

» lees verder over Dan moet je niet bij mij zijn…