____Voor de Feedburner

Waar moet ik mijn bericht posten?

Je kunt er een halve dagtaak aan hebben de wereld en/of je eigen vrienden op de hoogte te houden van wat je doet. Zeker als je op meerdere sociale media actief bent. Waar kun je welk bericht posten, wat zet je op Facebook, wat op Twitter, Google+, LinkedIn, … ?

Via Facebook (jawel …) kwam ik deze geweldige wegwijzer tegen. Neem ‘m met een korreltje zout, maar helemaal onzin is het niet.  » lees verder over Waar moet ik mijn bericht posten?

ICT dient de mens

Gisteren deed ik een bestelling via internet. Ik bereidde me alweer voor op een bezorging van het type “wij bezorgen uw bestelling tussen 07:00 en 19:00, u zorgt maar dat u thuis bent”. Maar vanochtend vond ik tot mijn verrassing dit in mijn mailbox:

Logo PostNL

Beste heer/mevrouw,

Vandaag bezorg ik bij u een pakket van bedrijf XXX met barcode 9AAAAA99999999. Kijk op www.postnl.nl/ontvangen en vul uw postcode en huisnummer in om te zien hoe laat ik bij u langs kom.  » lees verder over ICT dient de mens

Van het web

Vanuit persoonlijke en professionele interesse ben ik al sinds 1995 actief op het web. Ik durf mezelf daarom wel een digitale wereldburger te noemen.

Digitale wereld - internet

Internet vroeger

In de beginjaren leek internet op een grote verzameling reclamefolders. Websites waren etalages, communiceren deed je via e-mail. En bij het eerste huisstijlontwerp van Jips Company voor TOT in 2002 speelde het web geen rol. Dat is nu bijna niet meer voor te stellen.

Internet nu

Inmiddels is communiceren via het web de normaalste zaak van de wereld en is de complete culturele sector actief op LinkedIn, Twitter en Facebook, maar ook InstagramPinterest, YouTube, TikTok en SnapChat zijn razendsnel ingeburgerd. » lees verder over Van het web

Holland Festival 2011 – Une Flute Enchantée

Opera van het zuiverste water

Une Flute Enchantée Une Flute Enchantée Une Flute Enchantée

Une Flute Enchantée, oftewel Die Zauberflöte. Frans gesproken, Duits gezongen, Nederlands boventiteld. Het paneel met de titels hangt, o wat een feest, tussen de lampen boven het toneel in plaats van helemaal vooraan, zodat ook de voorste rijen zonder nekkramp het verhaal kunnen volgen. De Franse teksten zijn een luchtig commentaar op de gezwollen Duitse liedteksten. Het verhaal is al serieus genoeg.  » lees verder over Holland Festival 2011 – Une Flute Enchantée

Holland Festival 2011 – Nya van Abou Lagraa

Breakdance in een keurslijf

Nya Nya Nya

De grote zaal van de Stadsschouwburg Amsterdam zit lekker vol. Een qua leeftijd, kledingstijl en huidkleur gemêleerd publiek. De voorstelling is aangekondigd als “een project dat een brug wil slaan tussen noord en zuid, tussen subcultuur en gevestigde cultuur.” Aan het publiek zal het niet liggen. Een strak beeld: zwarte coulissen, een witte vloer en een witte achtergrond met vier witte lichtvlakken. Een onbeschreven blad waarop van alles mogelijk is.  » lees verder over Holland Festival 2011 – Nya van Abou Lagraa

Business intelligence

Grote beslissingen nemen op basis van schattingen is niet meer van deze tijd, en het is ook niet nodig. Organisaties, ook culturele, beschikken over een goudmijn aan gegevens en het is doodzonde die onontgonnen te laten. Dé manier om dat te doen is via business intelligence (BI). In het bedrijfsleven gebeurt dat al jaren, in de cultuur is BI nog vrijwel onbekend. Juist in tijden van crisis kan de culturele sector winst behalen door business intelligence als onderwerp te omarmen.

Business Intelligence

Verbanden leggen

Business intelligence (BI) is een aanpak die in het bedrijfsleven in de jaren ’90 van de vorige eeuw populair werd. Het doel: met behulp van data de besluitvorming in organisaties ondersteunen. De naam business intelligence verwijst naar een uitspraak van een onderzoeker bij IBM, die in 1958 intelligentie definieerde als ‘het vermogen om de verbanden tussen gegevens te begrijpen, en dat begrip te vertalen naar doelgerichte actie’. » lees verder over Business intelligence

Business intelligence – de BI-cyclus

Business intelligence (BI) gaat over de informatie binnen een bedrijf. Welke kennis heeft de organisatie, welke gegevens zijn er voorhanden? Herken je patronen als je gegevens met elkaar combineert? Hoe zet je die kennis om in daden?

BI cyclus

Business intelligence is een cyclisch proces:

  1. alle beschikbare gegevens verzamelen,
  2. uit die gegevens relevante informatie distilleren,
  3. die informatie op het juiste moment aan de juiste persoon aanreiken,
  4. zo de besluitvorming in de organisatie ondersteunen,
  5. genomen besluiten uitvoeren en
  6. het resultaat evalueren aan de hand van nieuwe gegevens.  » lees verder over Business intelligence – de BI-cyclus

Business Intelligence voor de culturele sector

“Hoe staan we ervoor?”

Voor het antwoord op die vraag kun je op je gevoel afgaan, maar het is beter als je begint bij de feiten. Feiten uit overzichten die je met de hand maakt, uit gesprekken met medewerkers, jaarverslagen van verschillende afdelingen of rapporten die uit een softwarepakket rollen. Informatie uit alle hoeken van het bedrijf, bij elkaar gebracht om die ene vraag te beantwoorden.

Dashboard auto

Kennis in de organisatie

Het is niet zo dat je voor business intelligence altijd ingewikkelde rapporten nodig hebt. Een organisatie is ook slim bezig als de kennis in de hoofden van de medewerkers organisatiebreed wordt gedeeld. Als de directie de juiste vragen durft te stellen aan mensen op allerlei posities in de organisatie, naar ieders inbreng luistert, verbanden legt, er conclusies uit trekt en daarnaar handelt. Zoals in het voorbeeld op de vorige pagina, maar dan vertaald naar de culturele praktijk. » lees verder over Business Intelligence voor de culturele sector