____Voor de Feedburner

Holland Festival 2011 – The Long Count

Smakelijk voorproefje

The long count

Eén blik op het techniekeiland middenin de zaal zegt genoeg: een beest van een geluidstafel, een lichtcomputer voor bewegend licht en een aantal laptops verraden een stevige rol voor de techniek in deze voorstelling. Er is regelmatig discussie over de vraag of dat nou nodig is: zoveel mooie dure plaatsen verstoken aan de technici en hun apparaten. En soms is een regiecabine of een plaats helemaal achterin de zaal een prima alternatief. Maar bij live muziek met zenders in een akoestisch ingewikkelde zaal als het Muziekgebouw aan ’t IJ, waarbij licht, geluid en video ook nog eens spatgelijk moeten gaan, is plaatsing essentieel voor kwaliteit.  » lees verder over Holland Festival 2011 – The Long Count

Operadagen Rotterdam 2011 – Medea tussen kunst en kitsch

Medea Medea Medea

Het eerste wat opvalt is de maar half gevulde zaal. Hallo, hier gaat een veelbelovende opera in première! Dit zijn de Operadagen Rotterdam! Waar is iedereen? De Rotterdamse Schouwburg doet het beste wat je in zo’n geval kunt doen: de stoelkeuze vrijgeven zodat iedereen dichtbij de spelers kan zitten.

Klanktapijt

Met een bekkenslag begint de muziek. Of misschien is ‘muziek’ niet helemaal het woord. Het is een geluidsdecor, een ‘klanktapijt’ zoals componist Wim Henderickx het noemt. Eén voor één komen de leden van het HERMESensemble op en nemen plaats elk op één van de dertien stoelen.  » lees verder over Operadagen Rotterdam 2011 – Medea tussen kunst en kitsch

Analoog of digitaal – pen en papier of applicatie?

Potlood en hokjespapier

Nog helemaal niet lang geleden was dat prima gereedschap voor een rooster. Of voor een overzicht van een festivalprogramma.

Excel

Excel is voor velen de volgende stap. Je maakt een seizoensoverzicht en zet dat op een centrale plaats op het netwerk, zodat het hele bedrijf in elk geval op dezelfde lijst kijkt voor het antwoord op de vraag ‘wat hebben we morgen?’ Je maakt een sjabloon met in rijen de medewerkers, in kolommen de dagen van de week; bovenaan noteer je de werkzaamheden en in de cellen de werktijden van de technici of horecamedewerkers. Een adressenlijst van bezoekers, met sorteer- en filtermogelijkheden. Alle donateurs in een werkblad, met achter hun naam de bedragen die ze schenken. » lees verder over Analoog of digitaal – pen en papier of applicatie?

Festival aan de Werf 2011 – Susan & Darren

Iemand om mee te dansen Iemand om mee te dansen Iemand om mee te dansen

“Wat ga je missen als ik er niet meer ben?” “Iemand om mee te dansen.” Om haar zoon Darren dat ontwapenende antwoord te ontlokken moet Susan de vraag een aantal keren herhalen. Maar het antwoord is allesomvattend. Samen dansen, daar gaat het om in de relatie tussen moeder en zoon Pritchard.

An event with dancing

We zijn een avondje bij hen op bezoek, alles wijst op een ouderwets feestje. Een houten dansvloer met stoelen eromheen, een spiegelbol en een klimpaal, speakers met discoknipperlampen erop, Susan in een strakke glitterjurk waar haar bh onderuit piept. ‘An event with dancing’ – meldt de boventiteling ten overvloede.  » lees verder over Festival aan de Werf 2011 – Susan & Darren

Circusstad 2011 – Ünderman van Cirkus Cirkör

Circus Cirkör - Underman

Beroepshalve ga ik naar Ünderman van Cirkus Cirkör, een Zweedse groep met een lange circushistorie van wie ik al eens een aanstekelijke voorstelling zag. Ünderman is Zweeds voor onderman: underdog, maar ook de acrobaat die al het zware tilwerk doet, maar niet in de schijnwerpers staat. Terwijl de onderman het werk doet, krijgt de bovenman het applaus. » lees verder over Circusstad 2011 – Ünderman van Cirkus Cirkör

Springdance 2011 – Emanuel Gat Dance

Silent Ballet en Winter Variations – er kan ook teveel stilte en winter zijn

Emanuel Gat Dance Emanuel Gat Dance Emanuel Gat Dance

De in 1969 in Israel geboren Emanuel Gat is een veelgevraagd choreograaf. Hij werkte in 2009-2010 als gastchoreograaf bij Noord Nederlandse Dans, en reist met zijn in 2004 in Frankrijk opgerichte eigen gezelschap de hele wereld over. Hij is voor het eerst door Springdance geprogrammeerd met twee stukken: een stille dans voor 8 personen en een duet waarin hij zelf danst. Klinkt veelbelovend. Maar wat is het saai! » lees verder over Springdance 2011 – Emanuel Gat Dance

Springdance 2011 – Contact Gonzo is ruig gooi- en smijtwerk

Contact Gonzo Contact Gonzo Contact Gonzo

Vier jonge Japanners lopen binnen met een Albert Heijn tas, stallen een collectie t-shirts uit. Het vinden van twee vrijwilligers om te bepalen wie welk shirt moet dragen kost geen enkele moeite. Het shirt met I Love Utrecht komt niet in aanmerking, “dat had ik gisteren ook al aan”. Een slungel op citroengele gympen trekt braaf een rood shirt aan, ook al is het zijn kleur niet en zijn maat niet. De spelers rekken en strekken nog wat, drinken een slok water, en op het moment van het eerste fysieke contact gaat het zaallicht uit. » lees verder over Springdance 2011 – Contact Gonzo is ruig gooi- en smijtwerk

Ludiek verzendbericht met verleiding tot aanbeveling

Ook een manier om de klant te laten weten dat de bestelling is verzonden:

3,2,1… Wooosh! Ja hoor, het is ons weer gelukt om uw bestelling op tijd de deur uit krijgen.

Ruim 12 van onze beste medewerkers hebben de bestelling nauwkeurig gecontroleerd, de producten met steriele handschoenen uit de schappen gepakt en op een satijnen kussen gelegd. Daarna heeft onze verpakkingspecialist uit Noorwegen het super netjes ingepakt volgens de hoogste kwaliteitsnormen. Na een fantastisch afscheidsfeestje hebben we het pakketje met z’n allen uitgezwaaid. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan…

Die aardige meneer van de post, waar we het eerder over hadden, heeft ons plechtig beloofd zijn stinkende best te doen om uw bestelling morgen al bij u te bezorgen. » lees verder over Ludiek verzendbericht met verleiding tot aanbeveling