Mijn collega en ik testen ticketprijzen in een koppeling: ik zoek in het planningssysteem een geschikt event met betaalde tickets, geef hem het ID en hij kijkt of hij hetzelfde event kan vinden in het datawarehouse (de database waarin we alles verzamelen voordat het naar de website of naar PowerBI gaat), en of de prijzen kloppen. Gevonden? Check. Ik verander iets, geef hem een seintje en hij kijkt of hij de verandering door ziet komen. Check. Volgende patiënt. » lees verder over Test, test, test
Dijna al mijn klanten organiseren activiteiten: voorstellingen en concerten, workshops en cursussen, lezingen, presentaties en nog veel meer. Soms is het zoete inval, soms is het gratis maar moet de bezoeker wel reserveren, maar meestal moet de bezoeker een ticket kopen. En dat het liefst online. Logisch toch? » lees verder over Tickets verkopen op je eigen site
Kijken naar software is leuk. Vind ik dan hè? Als een leverancier bezig is met software ontwikkeling en me iets nieuws wil laten zien maak ik daar altijd tijd voor.
» lees verder over Software ontwikkeling: parels voor de zwijnen?
Op het Ticketing Professionals Congres in Engeland was ik bij een sessie over trends in bezoekersgedrag. Iemand van de West End Theatres in Londen, iemand van een festival, iemand die tickets verkoopt voor grote acts en iemand van een wereldwijd opererend kaartverkoopsysteem deelden hun bevindingen over kaartverkoop en bezoekersgedrag voor en na de pandemie. » lees verder over Opvallende trends in bezoekersgedrag en kaartverkoop
Een bekende van me heeft een paar maanden als IT-consultant bij een culturele organisatie rondgelopen om advies te geven over de ondersteuning van de werkprocessen. Hij heeft een gedetailleerd stappenplan uitgewerkt dat zo te horen heel logisch en nuttig is. Zijn opdrachtgever is blij, het MT omarmt zijn voorstel. Zijn opdracht is afgerond en hij heeft een mooie doos bonbons gekregen bij het afscheid vorige week.
» lees verder over Zoeken naar alternatieven die wél kunnen!
“Beste lezer, ik ben op vrijdag vrij. Maandag ben ik er weer.” Gedachteloos klik ik al bijna het mailtje weg. Maar tegelijkertijd zie ik dat ik de afzender helemaal niet ken. Heb ik per ongeluk een onbekende gemaild? Nee, dat is het niet. De mail is gericht aan een mailinglijst die ‘Guests’ heet. Spammetje, kan gebeuren. Maar dan begint het. Een stroom van berichten, allemaal van onbekenden. “Haal mij s.v.p. uit deze lijst, ik heb me niet aangemeld.” “Idem, mij niet mailen.” En daar dan weer antwoorden op, zodat de lijst met geadresseerden groeit en groeit en groeit. Ik zeg niks, want ik weet: elke mail maakt het probleem alleen maar erger. En dat gebeurt: na het weekend heb ik een mail of 50 in deze serie.
» lees verder over Mailslierten? Die moet je gewoon negeren
“En dan krijg je een notificatie in Teams als er iets voor je klaarstaat.” Een collega demonstreert zijn proefopstelling voor de nieuwe koppeling tussen een planningssysteem en een website, en ik mag meekijken. Het is een staaltje van technisch vernuft waar hij terecht trots op is. Maar de marketingmedewerkers van zijn klant kijken hem glazig aan.
» lees verder over Verlies je bij koppelingen niet te snel in technische snufjes maar begin bij de basis