Beroepshalve ga ik naar Ünderman van Cirkus Cirkör, een Zweedse groep met een lange circushistorie van wie ik al eens een aanstekelijke voorstelling zag. Ünderman is Zweeds voor onderman: underdog, maar ook de acrobaat die al het zware tilwerk doet, maar niet in de schijnwerpers staat. Terwijl de onderman het werk doet, krijgt de bovenman het applaus. » lees verder over Circusstad 2011 – Ünderman van Cirkus Cirkör
Silent Ballet en Winter Variations – er kan ook teveel stilte en winter zijn
De in 1969 in Israel geboren Emanuel Gat is een veelgevraagd choreograaf. Hij werkte in 2009-2010 als gastchoreograaf bij Noord Nederlandse Dans, en reist met zijn in 2004 in Frankrijk opgerichte eigen gezelschap de hele wereld over. Hij is voor het eerst door Springdance geprogrammeerd met twee stukken: een stille dans voor 8 personen en een duet waarin hij zelf danst. Klinkt veelbelovend. Maar wat is het saai! » lees verder over Springdance 2011 – Emanuel Gat Dance
Vier jonge Japanners lopen binnen met een Albert Heijn tas, stallen een collectie t-shirts uit. Het vinden van twee vrijwilligers om te bepalen wie welk shirt moet dragen kost geen enkele moeite. Het shirt met I Love Utrecht komt niet in aanmerking, “dat had ik gisteren ook al aan”. Een slungel op citroengele gympen trekt braaf een rood shirt aan, ook al is het zijn kleur niet en zijn maat niet. De spelers rekken en strekken nog wat, drinken een slok water, en op het moment van het eerste fysieke contact gaat het zaallicht uit. » lees verder over Springdance 2011 – Contact Gonzo is ruig gooi- en smijtwerk
Ook een manier om de klant te laten weten dat de bestelling is verzonden:
“3,2,1… Wooosh! Ja hoor, het is ons weer gelukt om uw bestelling op tijd de deur uit krijgen.
Ruim 12 van onze beste medewerkers hebben de bestelling nauwkeurig gecontroleerd, de producten met steriele handschoenen uit de schappen gepakt en op een satijnen kussen gelegd. Daarna heeft onze verpakkingspecialist uit Noorwegen het super netjes ingepakt volgens de hoogste kwaliteitsnormen. Na een fantastisch afscheidsfeestje hebben we het pakketje met z’n allen uitgezwaaid. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan…
Die aardige meneer van de post, waar we het eerder over hadden, heeft ons plechtig beloofd zijn stinkende best te doen om uw bestelling morgen al bij u te bezorgen. » lees verder over Ludiek verzendbericht met verleiding tot aanbeveling
Opzwepende tap die niets met Fred Astaire te maken heeft
Drie houten platforms op een verder leeg toneel. De horizon verandert een aantal keren van kleur. Achter elk platform een speaker, erop een danser. Elk een witte spot van voren, tegenlicht kleurt de schaduwen. Sfeervol, maar wat het beeld betreft is alles daarmee wel gezegd. Maar de opwinding van deze voorstelling gaat heel ergens anders over. Doe je ogen dicht en je denkt naar een groep percussionisten te luisteren. Doe ze weer open en je beseft dat alle geluiden uit zes schoenzolen komen. » lees verder over Springdance 2011 – Bare Soundz van Savion Glover
Het danscollectief Busy Rocks bestaat uit vijf oud-studenten van P.A.R.T.S. We krijgen er vier te zien in de Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg Utrecht. Ze zijn al op de vloer als het publiek binnenkomt, en grijpen in als een vrouw op een plek gaat zitten die ze voor zichzelf willen reserveren. Het lijkt daardoor een informele voorstelling te gaan worden, maar die voorspelling komt niet uit. » lees verder over Springdance 2011 – Studium van Busy Rocks – lichte kost
Gesloten voordoek. Het zaallicht dimt, het doek gaat open, langzaam gaat het zijlicht aan en we zien dansers van links naar rechts kruipen over een zwarte balletvloer tegen een zwarte afstopping. Hoe lang zou het geleden zijn dat Springdance met zo’n klassiek beeld opende? Het kruipen gaat door. Van links naar rechts, dan ongezien achterom rennen, en weer aansluiten. » lees verder over Springdance 2011 opent met menselijke maalstroom Sideways Rain
Interview van Mylène Dekker met Marijcke Voorsluijs voor Cultuur Marketing Professionals.
1. Wie ben je en wat doe je?
Marijcke Voorsluijs, trotse eigenaar van TOT. TOT is mijn bedrijf, op drie terreinen actief: technische productie voor internationale tournees en festivals, ICT- en internetprojectmanagement voor culturele bedrijven, en Uurwerk – personeelsplanner voor evenementgestuurde organisaties. Grootste gemene deler: technische oplossingen voor de culturele sector. Mijn klanten vind ik (of meestal vinden zij mij) in de theater- en evenementenwereld. » lees verder over De meerwaarde van Twitter is het persoonlijke accent