Regelmatig vragen ZZP-ers me waarom ik een BV heb, en of zij er ook een zouden moeten beginnen. Ik deel graag mijn afwegingen. Mijn BV bestaat sinds 2005 en ik vind het een van mijn betere beslissingen, maar vind daarom nog niet dat iedereen aan de BV moet.
![Belastingen Belastingen](https://www.totheater.nl/site/wp-content/media_en_files/Belastingen.jpg)
Startkapitaal
De regels op dit punt zijn aan verandering onderhevig. Sinds 2012 kun je zonder startkapitaal een BV beginnen. Maar ook als je met startkapitaal begint, ben je dat niet ‘kwijt’, maar je koopt aandelen in je eigen bedrijf. Dus dat een BV een smak geld zou kosten is onzin. » lees verder over BV ja of BV nee
![](http://www.cultuurpodiumonline.nl/images/nddbanner.jpg)
Het is de morning after. Het Gala van de Nederlandse Dans is voorbij. De middagrepetitie liet van alles te wensen over. Het verkeerde filmpje op het verkeerde moment, te laat opstrompelende kabouters op klompen, volgspots die pas aangingen als de te volgen persoon alweer verdwenen was, licht aan als het donker moest zijn, een doek dat niet open ging, oorverdovend gekakel op de intercom – dat soort dingen. Maar het cliché zegt dat een slechte generale een goede voorstelling voorspelt. En het klopte. ’s Avonds stond iedereen op scherp. De samenwerking tussen regie, techniek, televisie, presentatoren, de drie gezelschappen en het orkest verliep vloeiend.
» lees verder over The morning after, en de laatste voorstelling
![](http://www.cultuurpodiumonline.nl/images/nddbanner.jpg)
De techniek van Scapino opent de dag. Het blijft raar dat ze in twee uurtjes de voorstelling van morgen alvast belichten en vervolgens weer verdwijnen. Dat hoort bij de Dansdagen, waar elke dag te kort is om te doen wat je graag zou willen, zodat je de voorbereiding voor die twee avonden in blokjes opknipt en uitstrooit over de week. Maar het blijft tegen het theatergevoel ingaan: stap voor stap toewerken naar die piek in de avond.
» lees verder over Eindelijk voorstelling!
![](http://www.cultuurpodiumonline.nl/images/nddbanner.jpg)
De dag begon met de entree van de technicus van de Dansacademies, gevolgd door die van het Nederlands Danstheater, Leine & Roebana, Nanine Linning, en tot slot Dansgroep Amsterdam. De dag werd geopend één persoon die met z’n tas uit de trein stapte, en wordt nu gesloten door een compleet technisch en artistiek team. De ene groep vrolijk, de ander serieus, de een zenuwachtig, de ander genietend van het uitstapje naar Maastricht.
» lees verder over Licht, licht en nog een beetje licht
![](http://www.cultuurpodiumonline.nl/images/nddbanner.jpg)
Alweer een paar pakken van m’n hart, er blijft op deze manier niks meer over om van wakker te liggen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Vandaag was het toneel voor de video, vormgeving en geluid. Stiekem werden tussendoor die laatste rottige lichtprobleempjes opgelost maar daar had niemand last van.
» lees verder over Blijft er nog iets over om van wakker te liggen?
![](http://www.cultuurpodiumonline.nl/images/nddbanner.jpg)
In een hoekje van het toneel heb ik van een tafel een kantoortje gemaakt. Het ging goed vandaag! Alles wat we wilden doen is nu, om 21:00, bijna klaar. Nog twee uurtjes voor de laatste dingen. Ik trek me terug maar volg met een half oor wat er op de vloer gebeurt. Het klinkt geruststellend.
» lees verder over Lamp 243 op 80% en het schema op A3
![](http://www.cultuurpodiumonline.nl/images/nddbanner.jpg)
Dansliefhebber, theaterwetenschapper, organisatiepsycholoog, applicatiebeheerder, technisch coördinator bij internationale producties, twitteraar – ik ben het allemaal. Maar deze week ben ik vooral hoofd techniek van de Nederlandse Dansdagen. Het is maandagavond en ik zit in de trein naar Maastricht. Voor het publiek begint het festival vrijdag, maar voor de techniek ziet het er heel anders uit!
» lees verder over Achter de schermen bij de Nederlandse Dansdagen
Andrew Fee en z’n tappende hiphoppers
![Raw Dance Company 1](https://www.totheater.nl/site/wp-content/uploads/2011/04/Raw-Dance-Company-1-300x100.jpg)
Begin maart 2009. Mail van mijn opdrachtgever over een toertje van de Raw Dance Company uit Australië. Of ik de zakelijk leider wil bijstaan in zijn berekening van de technische kosten. Zijn naam, hilarisch genoeg: Andrew Fee. Je zal ‘Salaris’ heten en zakelijk leider zijn. Zeven maanden en 413 mails later kijk ik terug op een geslaagde eerste voorstelling in Nederland, en begint de rest van de tournee. » lees verder over Project x van Raw Dance Company