Al sinds de enthousiaste reacties op de eerste voorstellingen in Carré stond deze voorstelling op mijn verlanglijstje. 22 mei in Alphen heb ik de show eindelijk gezien.
Ik was niet de enige met gespannen verwachtingen: de voorstelling was uitverkocht, en het enthousiasme spatte bij al voorbaat van de gezichten bij de aanblik van twaalf paar sneakers op de toneelrand. De dansers van Blaze zijn geselecteerd uit meer dan 400 kandidaten van over de hele wereld. Ze hebben stuk voor stuk een indrukwekkend CV met grote namen als Madonna en Kylie Minogue. » lees verder over Blaze – streetdance is veel meer dan kunstjesdoen
Breaking the cord
Choreografe Deborah Hay heeft door de aswolk het Springdance festival niet gehaald. Haar solo verviel, maar de wereldpremière van Breaking The Chord in de Nicolaïkerk gaat wel door. Bij de entree wordt een tekst van Hay uitgereikt, waarin ze afstand lijkt te nemen van de voorstelling, maar tegelijkertijd ook weer niet. Vreemde introductie, waarbij je alleen maar kunt gissen naar de discussies achter de schermen. » lees verder over Springdance 2010
TOT is gespecialiseerd in de technische begeleiding van internationale gezelschappen in Nederland. Zelf draai ik sinds 1997 mee in het wereldje van de internationale tournees. Ieder land is anders, ieder theater is anders, en generaliseren is gevaarlijk. Maar toch merk ik dat de Nederlandse reiscultuur eigenaardigheden kent die je nergens elders aantreft, en dat theatertechnisch Nederland in buitenlandse ogen een wereld apart is. Met plezier deel ik mijn bevindingen met wie geïnteresseerd is in de cultuurverschillen in de internationale theaterwereld. TOT werkt met grote producties en in grote schouwburgen; bij kleine voorstellingen zal een deel van dit verhaal anders zijn.
» lees verder over Cultuurverschillen in de internationale theaterwereld
Voor het verhuren van zalen, al dan niet in combinatie met het programmeren van voorstellingen, is allerlei software in de handel. Het ene planningsprogramma wordt geleverd door een groot bedrijf, het andere door een kleine organisatie. De een heeft 500 klanten, de ander 35. De een is een webapplicatie, de ander vereist installatie op een eigen server en lokale werkstations. Het ene programma heeft een ijzeren logica die je dwingt tot een bepaalde aanpak, het andere is juist heel flexibel en volledig configureerbaar. “Welke moet ik kopen?” is een vraag die me vaak wordt gesteld.
» lees verder over Selectie en implementatie van een planningsprogramma
Regelmatig vragen ZZP-ers me waarom ik een BV heb, en of zij er ook een zouden moeten beginnen. Ik deel graag mijn afwegingen. Mijn BV bestaat sinds 2005 en ik vind het een van mijn betere beslissingen, maar vind daarom nog niet dat iedereen aan de BV moet.
Startkapitaal
De regels op dit punt zijn aan verandering onderhevig. Sinds 2012 kun je zonder startkapitaal een BV beginnen. Maar ook als je met startkapitaal begint, ben je dat niet ‘kwijt’, maar je koopt aandelen in je eigen bedrijf. Dus dat een BV een smak geld zou kosten is onzin. » lees verder over BV ja of BV nee
Het is de morning after. Het Gala van de Nederlandse Dans is voorbij. De middagrepetitie liet van alles te wensen over. Het verkeerde filmpje op het verkeerde moment, te laat opstrompelende kabouters op klompen, volgspots die pas aangingen als de te volgen persoon alweer verdwenen was, licht aan als het donker moest zijn, een doek dat niet open ging, oorverdovend gekakel op de intercom – dat soort dingen. Maar het cliché zegt dat een slechte generale een goede voorstelling voorspelt. En het klopte. ’s Avonds stond iedereen op scherp. De samenwerking tussen regie, techniek, televisie, presentatoren, de drie gezelschappen en het orkest verliep vloeiend.
» lees verder over The morning after, en de laatste voorstelling
De techniek van Scapino opent de dag. Het blijft raar dat ze in twee uurtjes de voorstelling van morgen alvast belichten en vervolgens weer verdwijnen. Dat hoort bij de Dansdagen, waar elke dag te kort is om te doen wat je graag zou willen, zodat je de voorbereiding voor die twee avonden in blokjes opknipt en uitstrooit over de week. Maar het blijft tegen het theatergevoel ingaan: stap voor stap toewerken naar die piek in de avond.
» lees verder over Eindelijk voorstelling!
De dag begon met de entree van de technicus van de Dansacademies, gevolgd door die van het Nederlands Danstheater, Leine & Roebana, Nanine Linning, en tot slot Dansgroep Amsterdam. De dag werd geopend één persoon die met z’n tas uit de trein stapte, en wordt nu gesloten door een compleet technisch en artistiek team. De ene groep vrolijk, de ander serieus, de een zenuwachtig, de ander genietend van het uitstapje naar Maastricht.
» lees verder over Licht, licht en nog een beetje licht