“Waarom is dezelfde koppeling bij de een zo’n stuk duurder dan bij de ander?” Ik ben blij dat mijn klant dit vraagt, want het prijsverschil is inderdaad opvallend. We zijn een vergelijking aan het maken tussen verschillende planningssystemen en hebben de leveranciers gevraagd naar de kosten van koppelingen met het kaartverkoopsysteem en de boekhouding. Bij de een zien we een bedrag dat wijst op een paar uurtjes inrichten en een overzichtelijk maandbedrag. De ander rekent stevige eenmalige kosten en een percentage daarvan per jaar voor onderhoud en support. » lees verder over Standaardkoppeling of maatwerk?
Applicaties en gouden bergen
Je koopt nieuwe software en al je problemen zijn opgelost, al je wensen vervuld. Dat willen ze je bij elke programmademonstratie doen geloven. Maar is dat zo? Ideale applicaties bestaan niet, wel optimale combinaties van mensen, behoeften en techniek. Hoe kom je erachter of dat programma wel het beste programma is voor je bedrijf? Heb je het programma eigenlijk wel nodig, of heb je zonder dat je het weet al iets in huis dat hetzelfde kan? En wat betekent de verandering voor de organisatie? TOT is een onafhankelijke partij, werkt met allerlei verschillende programma’s en leveranciers, en helpt je met plezier. » lees verder over Applicaties
Veel culturele organisaties hebben geen CRM-programma. Althans: dat denken ze. Want ze doen wel degelijk aan CRM, alleen hebben ze er geen speciaal programma voor. En dat is ook niet altijd nodig. Met Outlook kan meer dan je denkt. In Excel kun je prima adressen bijhouden en ontdubbelen. Vrijwel elk evenementenplannings– of kaartverkoopprogramma heeft een CRM functie. AVG-proof nieuwsbrieven versturen gaat prima met programma’s als Mailchimp. Als je daar genoeg aan hebt, laat je dan geen apart CRM-pakket aanpraten. Hoe gelikt het er ook uitziet. Want waarom zou je een duur programma kopen voor iets wat ook kan met software die je in huis hebt? » lees verder over CRM
Culturele instellingen kunnen niet meer zonder private financiering. Crowd funding is hot, maar elke instelling zoekt manieren om sponsors, donateurs en vrienden te werven.
Dat betekent allerlei acties:
- potentiële donateurs vinden;
- bijhouden wie is benaderd, wanneer en op welke manier;
- vastleggen wie heeft gereageerd op een mailing of belronde;
- giften registreren, incasseren en de betaling controleren;
- jaarlijks herinneringen sturen en een bedankje voor een mooie gift. » lees verder over Fondsenwerving
De culturele wereld kan niet zonder boekhouders. Ze maken begrotingen en jaarverslagen, boeken bonnetjes in, sturen en betalen facturen, maken borderellen voor voorstellingen en concerten, betalen salarissen en doen belastingaangifte.
Boekhouders hebben in culturele organisaties van alle medewerkers het minst vaak een achtergrond in de branche. Hun vorige baan was misschien bij een fabriek, een bank of een advocatenkantoor. Ze kunnen goed op de centen passen, maar doorzien niet altijd zonder meer de logica van een cultureel bedrijf.
Andersom begrijpen culturele marketeers, technici, programmeurs en kassamedewerkers niet altijd wat de boekhouder van hen wil weten.
Boekhouding in begrippen
Daarom vind je hier, voor alle werkers in de cultuur, een rijtje veel voorkomende begrippen toegelicht. » lees verder over Boekhouding
“Digitale bewegwijzering – bezint eer ge begint”
Aan een narrowcastingsysteem kun je met gemak je laatste cent uitgeven. Het wemelt van de programma’s, de prijzen zijn fors en de demonstraties door leveranciers overdonderend. Het lijkt allemaal reuze makkelijk. Het kost wat, maar dan heb je wel een wereldding in huis. Schermen op strategische plekken in je gebouw die bezoekers de weg wijzen, informeren over je aanbod en ze verleiden tot aankoop. Je speelt ermee in op de actualiteit en faciliteert commerciële huurders door hun logo en welkomstboodschap te tonen als hun gasten arriveren. » lees verder over Narrowcasting