Voor de tweede keer tijdens Springdance 2012 wordt het publiek op het toneel uitgenodigd. De eerste keer was dat om vanaf een tribune te kijken naar VIOLET van Meg Suart / Damaged Goods. Nu zijn we te gast bij Ari Benjamin Meyers en Tino Sehgal met Symphony X.
Het toneel is vrijwel leeg. De enige stoelen die er staan zijn voor de 16 leden van het REDUX ORCHESTRA. Het publiek mag staan, rondlopen, op de grond zitten of erbij gaan liggen. De in de hoeken van het toneel opgestelde speakers zijn al snel in gebruik genomen door wie dat niet wil of kan.
Meyers telt af. Dan wordt het donker en begint de muziek. Lekker swingend en up-tempo. 120 beats per minuut, heb ik me laten vertellen. Langzaam gaat het licht weer aan: 70 spots maken een regelmatig vlekkenpatroon op de toneelvloer. De belichter heeft de partituur naast zich en klokt de overgangen strak op de muziek. Tino Sehgal knikt goedkeurend. Hij is de man achter het beeld. Degene die tot op de millimeter bepaalde waar en hoe welke musicus moest zitten.
Dit is Sehgals specialiteit: het vormgeven van live situaties, normaal gesproken in galeries en musea. Publiek vormt onderdeel van het kunstwerk. En het publiek van vanavond laat zich maar al te graag gebruiken als onderdeel. Aanvankelijk staan we in een wijde kring om de musici heen, maar al snel wordt er tussen hen door gelopen en gedanst. Ze zijn er helemaal aan gewend: als met de partituur wordt meegelezen wijst wie een vinger vrij heeft snel even aan waar de als volgende te spelen passage staat. En foto’s maken is voor deze keer helemaal niet erg.
Af en toe wisselen ook de musici van plaats; tijdens het laatste deel van de voorstelling gaan ze zelfs op de grond zitten, voor zover hun instrument het toelaat. Meyers zelf dirigeert met aanstekelijke energie, ook al staat een deel van de musici met de rug naar hem toe. En ook de muziek zelf is aanstekelijk: minimal music met hier en daar een scherp randje en steeds een stuwende beat. Het is genieten van de nabijheid van de muziek, die dankzij een uitgekiende geluidsversterking overal mooi klinkt. We zijn te gast op een bijzonder feestje. Springdance directeur Bettina Masuch straalt. Terecht.
Performed by REDUX ORCHESTRA
Set Design/Lighting by TINO SEHGAL
Gezien op 28 april 2012 tijdens Springdance 2012.
Eerder gepubliceerd op Cultuurpodium Online. Foto’s van Dorothea Fiedler.
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…