Ticketing Technology Forum 2014
18 en 19 maart bezocht ik (Marijcke) het Ticketing Technology Forum in Londen. Hoewel ik aanmerkelijk minder enthousiast was dan in 2013 heb ik toch een aantal zaken mee naar huis genomen.
Voor wie mee wil delen, hier wat snelle opsommingen.
Ticketing Technology Forum dag 1
Mobile:
- voorbeelden gezien van aanstekelijke belevings-apps uit de muziekwereld: bezoek plannen, vrienden uitnodigen, ticket kopen, toegangscontrole, consumpties afrekenen, narrowcasting vullen, foto’s uploaden – alles in dezelfde app
- mobiele betaling gaat vooral via PayPal direct aan je bankrekening gelinkt
Social:
- Gigstarter vraagt fans waar ze de artiest willen zien en hoeveel ze voor hun ticket willen betalen, en gaat daarmee naar de zalen om te boeken
Dynamic pricing:
- faciliteer zoeken op laagste prijs, mooiste stoel en combinatie, zoals bij vliegtuigen: publiek balanceert prijs en kwaliteit
- niet te snel uitverkopen, dan heb je de last minute boeker die bereid is meer te betalen niets meer te bieden
Ticketing Technology Forum dag 2
- robots, of mensen in lage-lonen-landen, proberen grote aantallen tickets te kopen met doorverkopen als doel
- bij populaire evenementen kan zomaar 25% van de aankooppogingen van scrapers zijn
- problemen: trage website, wachtrij en webshop vol, alle stoelen bezet, legen van de winkelmand mislukt waardoor de stoelen niet verkocht worden
- scraping is niet verboden
Secondary ticketing (wederverkoop):
- IP blokkade is al lang geen oplossing meer, er zijn honderden trucs om geanonimiseerd te internetten
- wederverkoper staat tussen zaal en bezoeker, tussen artiest en fan, en dat is een groter probleem dan de toeslagen
Zomaar leuk:
- systemen zijn gebouwd voor de speurder die alle opties wil weten, niet voor degene die snel wil krijgen wat hij wil – en van die 2e categorie komen er steeds meer
- sites en apps gericht op het plannen van je bezoek (met kaartverkoop als 1 van de stappen) stimuleren vroege aankoop, roep je alleen KOOP NU dan stimuleer je last minute aankopen