Vorig jaar sloeg ik een keer over, maar nu vond ik het tijd om weer eens naar het Ticketing Technology Forum te gaan. Omdat het programma er inhoudelijk interessant uitzag, en omdat dit congres zich in z’n vijfjarig bestaan heeft ontwikkeld tot hét internationale netwerkcongres in de ticketing business. Het was dan ook één grote reünie, en ik heb tijdens het kennis-tanken door uitgebreid bijgepraat met collega’s uit binnen- en buitenland: leveranciers van kaartverkoopsystemen en bouwers van koppelingen, deskundigen op het gebied van pricing en marketing, en collega-projectmanagers in de wereld van cultuur en evenementen.
Voor een chronologisch verslag van de eerste en tweede dag kun je terecht op de site van het congres, dus ik beperk me tot mijn persoonlijke highlights en de tips die ik graag deel met collega’s die geen ruimte hadden in hun agenda of portemonnee voor een midweekje Dublin.
Toen de Dubai Opera werd gebouwd was er geen publiek; in Dubai kon je naar een mall of hotel om te zien en gezien te worden, maar niet naar een theater of concertzaal.
Bouwde in no time China’s grootste verkoopkanaal voor entertainment, film en sport. Het geheim? Wechat, de WhatsApp annex Facebook van China. Iedereen heeft Wechat en gebruikt het de hele dag. Sociaal contact, nieuws en aankopen – het kan allemaal. Wechat heeft een eigen digitale portemonnee, waarmee Weying een supersnelle manier bouwde om tickets te kopen. Hij liet het zien: binnen 10 seconden is het gepiept. En 5 minuten na het einde van de show krijgt de bezoeker op Wechat de vraag om reactie.
Wechat maakt heel gerichte persoonlijke marketing mogelijk. Dat toont de kracht van mobiel internet, maar ook de kracht van de Chinese Big Brother. Mijn Amerikaanse, Britse en Europese collega’s waren het erover eens: dit kan bij ons niet.
Ambassador Theatre Group (ATG) en Make it Social maakten samen een nieuwe vorm van groepsbezoek aan theaters met geplaceerde verkoop mogelijk door slim gebruik te maken van een API.
Groepsverkoop is voor ATG een aanzienlijk deel van omzet. Meestal gaat zo’n boeking per telefoon. Succesfactoren: een flexibele betaaltermijn, geprinte tickets, extra’s als een rondleiding door het theater, een persoonlijke band tussen boeker en theatermedewerker.
Pijnpunten waren er voor alle partijen: de groep kan niet zelf plaatsen kiezen, het theater weet niet wie de groepsleden zijn, en de organisator moet zelf achter z’n geld aan.
Make It Social laat groepen zelf boeken: de organisator reserveert online een aantal stoelen, nodigt via de software de groepsleden uit, die geven toestemming voor de betaling, waarna de organisator de boel bevestigt en elk groepslid het eigen ticket ontvangt. Het theater bepaalt hoe lang de stoelen kunnen worden vastgehouden. 77% van de initiatieven resulteert in een boeking. Bezoekers waarderen het boekingsgemak hoger dan de eventuele groepskorting. Deze vorm van groepsboeken trekt een wat jonger publiek, maar ook senioren kunnen ermee uit de voeten. Iedereen blij.
Ik zag een interessante demonstratie van Tixtrack: ze begonnen met rapportages over kaartverkoop, en hebben nu zelf Nliven gebouwd, een kaartverkoopapp ontwikkeld voor mobiel, voor o.a. Cirque du Soleil. Je kunt als bezoeker razendsnel wisselen tussen shows, je stoelkeuze wordt meteen gevolgd door een 360 graden beeld van het zicht vanaf je stoel. Betalen doe je met credit card of Apple pay. De directeur vertelde vol trots dat de webshop in 6 weken was gebouwd. Dat klinkt stoer, maar ik hoorde dat er 20 ontwikkelaars aan hadden gewerkt. Toch een steile berg werk dus.
Een collega gaf me een rondleiding door de achterkant van het systeem. En ook die ziet er op het eerste gezicht doordacht en compleet uit. De prijs van een stoel kun je bepalen op grond van de plek in de zaal, andere stoelkenmerken naar keuze, de privileges van de klant of een combinatie van factoren. Naar series en abonnementen heb ik nog niet kunnen kijken – voor klassieke muziek nog steeds een must maar in theaters niet meer zo gebruikelijk. Bij de volgende demo, die me al via Skype is beloofd, let ik erop, beloofd!
We hadden het eigenlijk al opgegeven met de beacons (fysieke brokjes technologie die informatie uitwisselen met smartphones vlakbij): ze werken alleen als de bezoeker de bijbehorende app op z’n telefoon heeft, de app actief is en Bluetooth aanstaat. Festivals kunnen er nog steeds toffe dingen mee doen vanwege de populariteit van festival-apps. Maar een theater dat hoopt voorstellingen onder de aandacht van toevallige passanten te brengen is op deze manier kansloos.
Maar toen kwam Physical Web: beacons zenden URL’s uit, die ziet je (Android) gebruiker in z’n Chrome browser. Rather exciting news! Heb je een bus- of tramhalte voor de deur? Vermaak de verveelde wachtenden met je programma.
Al met al: Ticketing Technology Forum was een frisse wind door de bovenkamer, bracht genoeg ideeën om mee aan het werk te gaan en heeft het netwerk weer opgepoetst. Meer weten? Altijd welkom voor een goed gesprek!
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…