De ervaring van TOT met personeelsplanning in de culturele sector
Rostarflex
TOT’s Marijcke Voorsluijs zette in 2000 een planningskantoor op voor de Stadsschouwburg Utrecht, trof een roosterprogramma aan op de plank, blies het samen met leverancier Paralax nieuw leven in en maakte er jarenlang personeelsroosters mee: Rostarflex. Niet gemaakt voor evenement gestuurde personeelsplanning, maar met een paar kunstgrepen wel als zodanig te gebruiken. En het heeft meer dan 10 jaar dienst gedaan bij de techniek, de horeca en de kaartverkoopafdeling.
Forse investering
Een dergelijk programma betekent een investering van minimaal een euro of 25.000. Voor de meeste podia geen haalbare kaart voor een applicatie die alleen voor het evenement gebonden personeel wordt gebruikt. En commerciële leveranciers zien geen reden een goedkopere versie van hun programma’s te maken, op maat voor de culturele wereld. Want de cultuur wil veel maar er valt weinig te verdienen.
Alternatieven voor personeelsplanning
Alternatieven zijn er, frustrerend genoeg, niet veel. Zeker, de roosterprogramma’s zijn legio. Maar die zijn voor andere branches gemaakt met andere eisen en wensen. In de zorg en in de beveiliging bijvoorbeeld gaat het weliswaar over onregelmatige roosters, maar wel over vaste diensten. Terwijl in de culturele sector de personeelsbehoefte elke dag anders is, gedicteerd door de voorstelling of het evenement.
Uurwerk
TOT besloot in 2007 dit probleem voor de sector eigenhandig op te lossen: sinds 2011 is er Uurwerk Online, een webapplicatie, voor een onbeperkt aantal medewerkers en met deze sterke punten: evenementgestuurde planning, live controle op cao-voorwaarden en Arbeidstijdenwet, rooster en urenregistratie in één systeem.