TOT Nieuwsbrief – 12 december 2018
Bewaak je data, zie de educatieve functie van museumshops, ontmoet Vermeer (en Van Gogh), vergroot je wetenschappelijke kennis, verdedig je in de cyberwar, zorg voor free publicity en laat je geheugen dansen. TOT Nieuwsbrief – 12 december 2018.
Lees … |
Internet – The Attention Fair
Ik zag haar vorige week bij The Kick: Julia Jansen, maker van The Attention Fair. Een spel waarmee ze de waarde van ieders data als betaalmiddel onderzoekt: hoe meer je over jezelf vertelt, des te langer mag je meespelen. Mooi concept, maar best lastig te doorgronden en met een wat ouderwets ogende site.
|
Kunst – Museums don’t just want gift shops to make money — they want them to shape our understanding of art
Musea halen een aanzienlijk deel van de omzet uit hun winkeltjes. Maar die shops vol hebbedingetjes hebben ook een andere functie: ze zetten bezoekers op het spoor van wat (in de ogen van het museum zelf) de hoogtepunten zijn van de collectie.
|
AR – Google Arts & Culture: Meet Vermeer Eerste virtuele museum met alle kunstwerken van Johannes Vermeer
Google Arts & Culture en het Mauritshuis hebben in samenwerking met 17 internationale culturele partners Meet Vermeer (‘Ontmoet Vermeer’) gelanceerd, een online retrospectief. Hoogtepunt is de Pocket Gallery: een virtuele tentoonstelling van alle werken in de Google Arts & culture-app die gebruikmaakt van augmented reality. Trots op deze TOT-klant!
|
Kaartverkoop – Viewpoint: The good and the bad of dynamic pricing
Kort maar krachtig overzicht met de voor- en nadelen van dynamische prijzen voor entreekaarten. Tip van de sluier: je krijgt minder data over je bezoekers.
|
Quiz – De Nationale Wetenschapsquiz (NWQ)
Beantwoord elke ronde acht vragen uit de enorme collectie van de Nationale Wetenschapsquiz en bekijk de antwoordvideo’s. Ik wilde te snel en trapte in alle valkuilen, maar als je er goed voor gaat zitten is het zeker te doen.
|
Sociale media – You’re Hardwired to Love Social Media
Nee, het is geen nieuw verhaal, maar toch moet het elke keer weer verteld worden. Tot we onszelf van de morfine halen die de Facebooken en Insta’s van de wereld ons toedienen.
|
Real-world unexpected outcomes predict city-level mood states and risk-taking behavior
Rapport over hoe je op stedelijk niveau kunt voorspellen hoe mensen zich voelen, en hoe dat op zijn beurt hun gokgedrag beïnvloedt. Fascinerend onderzoek op basis van 5.2 miljoen tweets.
|
The Digital Maginot Line
Er woedt een digitale oorlog en we moeten ons verdedigen. Gedegen long-read over wat er nodig is om overeind te blijven in deze woelige online tijden.
|
Bezoek … |
13 december, Amsterdam – Basic Orange Academy: kennissessies over online communicatie
De Basic Orange Academy neemt je mee in ontwikkelingen, trends en ervaringen in de online wereld. De komende periode zijn er kennissessies over bijvoorbeeld online personalisatie, user-testen, contentstrategie. De eerste editie is op donderdag 13 december en gaat over Search Engine Optimization.
|
17 december, Rotterdam – Kenniscafé free publicity in de cultuursector – Cultuurmarketing
Cultuurmarketing organiseert met Rotterdam Festivals een kenniscafé over free publicity, speciaal voor culturele organisaties.
|
Geniet … |
15, 21, 22 en 28 december, Amsterdam – Spannende verhalenwandeling voor jong & oud
Stap tijdens het Amsterdam Light Festival in een rondvaartboot of ga aan de wandel met drie meestervertellers die hun verhalen weven rond de lichtkunstwerken. Met Van Gogh als rode draad. Klinkt interessant!
|
T/m 9 januari, tournee – Blueprint on Memory – WArd/waRD
Blueprint on Memory is het begin van Ann Van den Broeks serie over geheugenverlies. Die voorstelling ging tijdens de Dansdagen in Maastricht in première en is nog vier keer in Nederland te zien. Aanrader!
|