TOT Nieuwsbrief – 15 februari 2017
Word mijn collega, vertel een verhaal in de hoogste versnelling, ga aan de slag met de data over je bezoekers, leer ticketingfraudeurs te snel af zijn en bezoek om twee redenen de Rotterdamse Kunsthal. TOT Nieuwsbrief – 15 februari 2017.
Lees … |
Werk – Uurwerk Online zoekt programmeur Jawel, een echte vacature bij TOT: we zoeken een programmeur C# en ASP.NET die met ons Uurwerk Online doorontwikkelt. Delen in je netwerk stel ik enorm op prijs en beloon ik bij succes met eeuwige roem.
|
Storytelling – Verhalengarage kijkt onder de motorkap van de verhalende journalistiek Waarom trekt het ene verhaal op als een Ferrari en pruttelt het andere als een verroeste Daf? Waar zit de motor van het verhaal, het voortstuwingsmechanisme dat ervoor zorgt dat de lezer maar door wil blijven lezen? En hoe zet je een verhaal netjes in de lak?
|
Big data – DDMA informeert theaterwereld over datagebruik Wat mag je met de data die je verzamelt over je bezoekers? Als je maar precies bijhoudt wie waarvoor toestemming heeft gegeven, best veel. Dit artikel vat samen wat juridisch adviseur Matthias de Bruyne tijdens de VVTP Theaterbeurs hierover uitlegde.
|
Internet – Most Internet traffic comes from bots, not people Sinds vorig jaar bestaat meer dan de helft van alle websitebezoekers uit bots. Ze voeren geautomatiseerde taken uit in opdracht van een app. Dat is niet alleen maar slecht nieuws, 22 procent zijn namelijk ‘goeie’ bots. Maar bij bijna 30 procent van het bezoek kosten de bots je geld of brengen ze je ellende. Lezen.
|
Data – Airtable “Airtable works like a spreadsheet but gives you the power of a database to organize anything.” Op het oog een handig systeem om zelf databases te bouwen. Hip and happening, er worden miljoenen in de ontwikkeling gepompt, dus dit is er eentje om in de gaten te houden.
|
Planning – Theatron “Theatron manages the productions, stages and rehearsal rooms, actors, actress and technical personnel, timings of plays and rehearsals, work hour scheduling and much more.” Planningssysteem uit Finland. Ik noemde het al eens, maar hoor nu dat ze zich roeren op de Nederlandse markt. Zou handig kunnen zijn voor productiehuizen. Ik krijg donderdag een sneak preview :-).
|
Kaartverkoop – Where concert ticket money goes: who’s getting rich off live music’s golden age? Als tickets zo duur zijn, wordt de band dan rijk? The Guardian rekent je voor wat er over blijft nadat alles is betaald. Never underestimate ego and its ability to blow budgets out of the water… Mooi verhaal.
|
Kaartverkoop – The Man Who Broke Ticketmaster Lekker lang en fascinerend verhaal over de meest gehaaide ticketschuimer ter wereld. Hij troefde Ticketmaster af doordat die maar een zeer beperkt aantal CAPTCHA-afbeeldingen gebruikte. Nu wil hij de redder van de podiumartiesten worden.
|
Bezoek … |
18 februari, Haarlem – The Smell of Data Een middag over data en instinct. “(Big) data zijn overal, maar ruiken, voelen of horen doen we ze niet. Tijdens de presentatie en workshop van designer Leanne Wijnsma – bekend van het project ‘The Smell of Data’ – worden data weer zintuiglijk gemaakt.” Mooie website over het Smell of Data project van Leanne Wijnsma en Froukje Tan.
|
23 februari, Utrecht – The Kick #17 – IMAGINE Mijn favoriete Utrechtse netwerkbijeenkomst over innovatie. “Op 23 februari brengen we in de Werkspoorkathedraal een ode aan de volhardende geesten die ideeën tot leven brengen.” Zal ik er de tandarts voor afzeggen?
|
Geniet … |
Vanaf 22 februari, tournee – 4 x 4 Ephemeral Architectures Jongleren en ballet gecombineerd: ballen, clubs en dansers vliegen zij aan zij door de lucht. Ik heb hen nog niet live gezien maar de trailer maakt nieuwsgierig.
|
T/m 2 april, Rotterdam – Human / Digital: a symbiotic love affair Nu in de Kunsthal: “Ruim dertig kunstwerken uit de Brown Family Collectie — van fotografie tot videokunst, en van websites tot installaties — van 25 verschillende (inter)nationale kunstenaars onder wie Jon Rafman, Constant Dullaart, Anne de Vries, Cory Arcangel, Jonas Lund en Rafaël Rozendaal tonen de veelzijdigheid in digitale kunst. Visueel spektakel op grote schermen, digitale composities, videoprojecties en ruimtelijk werk.”
|
T/m 2 april, Rotterdam – KALIMPONG Ook doen in de Kunsthal: Kalimpong. “De Engelse kunstenaar Shezad Dawood gebruikt Virtual Reality om de grenzen van de verbeelding te verleggen. In zijn werk ‘Kalimpong’ beleef je met VR-bril jouw eigen virtuele expeditie door de Himalaya vanuit Kalimpong, een klein stadje in West-Bengalen. Je stapt in een gelaagde wereld vol geschiedenis, geheime passages en sneeuwvelden onder een nachtelijk sterrenhemel.” Deze virtuele reis duurt een kwartier en is voor één persoon tegelijk, dus reserveer vooraf.
|