TOT Nieuwsbrief – 22 mei 2019
Vervangen robots acteurs? Zijn virtuele assistenten seksistisch? Durven vrouwen te solliciteren op tech-banen? Vervangen robots acteurs? Vervangen robots acteurs? Deze nieuwsbrief is in ieder geval voor je samengesteld en geschreven door een mens. Een vrouwelijke mens. Een vrouwelijke mens die in de techniek werkt. TOT Nieuwsbrief – 22 mei 2019.
Lees … |
AI – Ook in het theater is er geen ontkomen aan: robots
Hoe verhoudt de mens zich tot de robot en hoe moeten we samenleven met kunstmatige intelligentie? Een overzicht van hoe theatermakers zich verhouden tot die vraag en wat ze daarmee doen. Zie ook Bezoek … en Geniet … hieronder.
|
Emancipatie – How Digital Virtual Assistants Like Alexa Amplify Sexism
Het lijkt onschuldig, het feit dat de standaardstemmen in de Amazon Echo, Apple Siri en Google Assistent vrouwelijk zijn, maar dat is het bepaald niet. En de antwoorden die die stemmen je geven zijn alles behalve genderneutraal.
|
Arbeidsvoorwaarden – Europees Hof van Justitie verplicht ‘prikklok’ voor bedrijven
Terug van weggeweest: urenregistratie – op last van Europa. Met name om te controleren of bedrijven zich houden aan de wettelijk verplichte rusttijden. Het Hof eist een objectief, betrouwbaar en toegankelijk systeem. Ik zeg: Uurwerk Online!
|
Emancipatie – Vrouwen in tech voelen zich al tijdens de recruitment-fase buitengesloten
Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen in de tech-sector ervaart al tijdens de sollicitatieprocedure gendervooroordelen en beschouwt die als een barrière om de tech-sector te betreden. Zonde!
|
Marketing – Koen Brakenhoff over de nieuwe koers van Opera Ballet Vlaanderen: “We gaan de hele wereld laten zien wat we hier maken.”
Nederlander Koen Brakenhoff is aangesteld als marketeer bij Opera Ballet Vlaanderen. Zijn opdracht is het gezelschap te rebranden. Dat deed hij eerder voor bijvoorbeeld het Mauritshuis, maar werken in België is wel anders: De cultuur is hier heel hiërarchisch: het principe ‘als de baas het zegt, dan doen we dat’ heerst.
|
Sociale media – Youtube verwijderde vorig jaar miljoenen video’s handmatig: vind zelf uit hoe moeilijk dat is
Jaarlijks worden ruim 44 miljoen Youtube-video’s als racistisch, aanstootgevend of gewelddadig gerapporteerd door bezoekers van de site. Pointer deed onderzoek, en op deze pagina kun je zelf ervaren hoe lastig het beoordelen van filmpjes is.
|
Sociale media – What content does well on Facebook, Twitter, Instagram and Google
Overal op dezelfde manier hetzelfde nieuwsberichtje posten? Dat is echt niet meer van deze tijd. Kijk welke content het waar goed doet.
|
What Happened After My 13-Year-Old Son Joined the Alt-Right
Mooi verhaal over de invloed van internet op jonge mensen die ongelukkig zijn. En over het verschil in je online en offline tot een ander verhouden. En over opvoeden en er voor de ander zijn.
|
Bezoek … |
23 – 25 mei, Utrecht – Transmission in Motion
Conferentie over Performing Robots met optredens van en gesprekken met theatermakers Kris Verdonck, Rimini Protokoll, Dries Verhoeven, Angela Goh en anderen.
|
29 mei, Amsterdam – GenZ: Hoe vormen emoji’s, Fortnite en de iPhone de volgende generatie?
Bijeenkomst over de invloed van een hypertechnologische omgeving op opgroeiende generaties. In het panel puberbreinprofessor Eveline Crone, Lilian Stolk, die een boek schreef over de culturele invloed van emoji; onderzoeker Alexander van Wijnen en Wouter van Noort, NRC-journalist.
|
Geniet … |
23 t/m 25 mei, Utrecht – Uncanny Valley
De Duitse schrijver Thomas Melle nodigt je uit voor een lezing over instabiliteit. Althans, een kopie van Thomas Melle, in de vorm van een mensachtige robot. De robot is de enige performer in Uncanny Valley. Hij vraagt zich af wat er gebeurt als een mens wordt gekopieerd.
|
28 mei, Utrecht – Achterland
Rosas herneemt ‘Achterland’ uit 1990, waarin Anne Teresa De Keersmaeker voor het eerst de muzikanten een actieve rol gaf en dansmateriaal schreef specifiek voor mannen. Met muziek van Györgi Ligeti en Eugène Ysaÿe als inspiratiebron.
|