< Culture Geek 2017 – Digitale transformatie voor culturele organisaties | TOT Nieuwsbrief – 31 mei 2017 >
TOT Nieuwsbrief – 24 mei 2017
Beleef Culture Geek door mijn ogen, zet je bevindingen uit in een kleurrijjke grafiek, laat je niet van de wijs brengen door zich vergissende algoritmen, maak meer winst door je klanten de hoofdrol te geven, vermaak je zelf met liedjesdata, maak een einde aan doorverkoopfraude en beleef twee verschillende fotografen-odes. TOT Nieuwsbrief – 24 mei 2017.
Lees … |
Congres – Culture Geek 2017 – Digitale transformatie voor culturele organisaties Be unapologetic, doe gewoon waar je zelf in gelooft. Culture Geek 2017 heeft me weer geïnspireerd. Bijvoorbeeld met deze uitspraak van Kimberley Drew, één van de sprekers tijdens het congres over Digital Transformation for Leading Cultural Organisations. Lees mijn verslag over de vierde editie.
|
Wiskunde – Desmos | Beautiful, Free Math Wiskunde is prachtig en een mooie grafiek kan me net zo raken als kunst. Desmos maakt me kortom blij. Het is een mooie gratis grafische rekenmachine. Volg Desmos-les op http://learn.desmos.com of bekijk het instructiefilmpje.
|
Big data – To err is algorithm: Algorithmic fallibility and economic organisation Fouten maken is niet alleen menselijk, het is ook algoritmisch. Geen probleem als het erom gaat of je het juiste tv-programma aangeraden krijgt, maar dat is anders als het om een kerncentrale gaat. Economie kan helpen bepalen welke risico’s je loopt bij het gebruik van algoritmes.
|
Marketing – Marketing Design — How we improved our conversion rate at Highrise Vraag je klanten waarom ze je handig, geweldig of mooi vinden en zet dat centraal in je marketing. Highrise converteerde er meteen 35 procent beter door.
|
Infographic – Are Pop Lyrics Getting More Repetitive? Ik hou van wiskunde en ik hou van nerds. Helemaal mooi als nerds met wiskunde volslagen onzinnige dingen interactief presenteren. Het meest herhalende liedje van Coldplay is Paradise. Mooi! Mij mag je er wakker voor maken! Voor dit soort datagestoei dan hè, niet voor het bandje.
|
Kaartverkoop – Can you sell-out in 2 minutes? No, learn why! Een concert dat in een paar minuten of zelfs seconden uitverkocht is? Dat lijkt alleen maar zo. Wat je ziet is dat alles in winkelmandjes zit, maar zoals je weet koop je niet alles wat in je mandje ligt. Dikke kans daarom dat tien minuten later het beeld weer heel anders is.
|
Kaartverkoop – Blockchain could be just the ticket after successful festival trial Blockchan – ik schreef er al eerder over – zou dé manier kunnen zijn om frauduleuze ticketopkoers te stoppen. Een pilot bij een Nederlands festival bewees op kleine schaal al dat het einde van de illegale doorverkopen wel eens aanstaande zou kunnen zijn.
|
Pricing – Uber Starts Charging What It Thinks You’re Willing to Pay Vanuit een dure wijk met Uber naar een andere dure wijk? Dat zou wel eens kostbaarder kunnen zijn dan naar een arme wijk die even ver weg ligt. Omdat Uber wéét dat die eerste reiziger meer te besteden heeft. De vraag is: gaan de chauffeurs dit pikken (want die profiteren niet mee) en behoudt Uber de meegaandheid ;-) van de passagiers?
|
Bezoek … |
31 mei – Amsterdam – Stadsleven Algoritmes worden steeds vaker ingezet om ons gedrag te voorspellen en op basis daarvan beslissingen te nemen. Discrimineren met data lijkt een Orwelliaanse dystopie, maar het komt al voor. Het is onderwerp van gesprek bij Stadsleven. Lijkt me een boeiende talkshow om bij te wonen.
|
9-11 juni, Amsterdam – Foam Fusion Ontdek onverwachtse uitwisselingen tussen kunstenaars tijdens Foam Fusion, een multidisciplinair festival in Foam waarin bezoekers en kunstenaars in een boordevol programma allerlei vormen van samenwerking onderzoeken, presenteren en het experiment aangaan.
|
Geniet … |
T/m 10 september, Den Haag – Gerard Petrus Fieret | Fotomuseum Bij leven was hij een lastpak: “De ene keer kwam hij langs om stiekem zijn in de collectie opgenomen werken te signeren, dan weer kwam hij naar het museum om in vuilniszakken gepropte foto’s te schenken of lange handgeschreven brieven vol met door paranoia ingegeven beschuldigingen af te leveren.” Acht jaar na zijn dood maakt het Fotomuseum in Den Haag een tentoonstelling zonder zijn bemoeizucht. Ode aan de obsessie.
|
T/m 6 augustus, Amsterdam – Rineke Dijkstra: een ode – Stedelijk Museum Nog een ode, nu aan een nog levende fotograaf: “Dit eerbetoon aan Rineke Dijkstra laat iconen uit Dijkstra’s fotografische oeuvre zien en besteedt aandacht aan haar videowerk, een medium waar ze de afgelopen jaren naar terugkeerde. De tentoonstelling bevat ook een primeur: drie werken waren nog niet eerder in Nederland te zien.”
|