Maak je druk over webneutraliteit, duik terug in de digitale tijd met Brandon, geniet van de schoonheid die wiskunde biedt, maak je weer eens druk om Facebook, leg je neer bij de superioriteit van machinedenken, sta met je voeten in het water en reis af naar Den Haag en Rotterdam voor auditieve en visuele exercities. TOT Nieuwsbrief – 26 april 2017.
Lees … |
Vrij toegankelijlk internet is een groot goed, maar de toekomst ervan is niet zo rooskleurig. Deze infographic laat zien hoe de regels verschuiven en waarom dat iets is waar je je als kunstorganisatie druk over moet maken. Bijvoorbeeld de kans dat non-profit clubs hun bandbreedte weggekaapt zien door betalende organisaties.
|
Kunstenaar Shu Lea Cheang’s maakte in de jaren 90 van de vorige eeuw Brandon. Een online vertelling die een jaar duurde met als middelpunt de transgender Brandon. Die werd in 1993 vermoord nadat zijn vrouwelijke lichaam was ontdekt. Die ‘webinstallatie’ voor het Guggenheim Museum is nu gerestaureerd zodat de onderdelen ook met de huidige technologie te ondergaan zijn.
|
Dynamic pricing is hartstikke hip, maar het heeft alleen zin om je prijzen dynamisch te maken als je van te voren bedacht hebt wat je in welk geval doet. Dat doe je met een Pricing Playbook, legt David Reece in dit artikel uit.
|
Voor taalmensen onvoorstelbaar, maar wiskunde kan prachtig zijn. Sterker nog: een wiskundige formule kan je raken en ontroeren, je esthetisch gevoel aanspreken. Dat weet ik niet alleen uit eigen ervaring, het is nu ook bewezen. Math can make our brains light up in the same way art and music do.
|
Facebook heeft een monopolie op online sociale interactie. Een monopolie levert ontegenzeggelijk voordelen, maar het kan je ook lui maken. Je hoeft niet meer te investeren in innovatie, maar gaat achterover hangen. En dat is geen goed nieuws voor de gebruiker. Dat is wat Ben Thompson vond van Zuckerbergs speech tijdens de eigen conferentie voor ontwikkelaars.
|
Kennis in apparaten is niet meer de kennis die je erin gestopt hebt. Apparaten leren zelf, en daarmee komen de beperkingen van de menselijke kennis aan het licht. Het tekenprogrammaatje van Google dat ik vorige keer liet zien, herkent een huis voordat je het dak erop gezet hebt. Daar kun je je nog iets bij voorstellen. Maar waarom wint een computer een potje Go? Boeiend essay.
|
Facebook heeft niet alleen een monopolie, het krijgt ook steeds meer onvoorspelbare dictatoriale trekjes. De Chicago Tribune laat in dit artikel zien dat nog maar 1 op de 3 posts te zien is voor de fans, terwijl hun pagina gestaag groeit. Hoe journalistieke content het verliest van commercie.
|
Wandel met je pijltjestoetsen door een digitaal watermuseum. Je moet wel eerst het museum downloaden, maar dan krijg je allerlei voorbeelden van water te zien: “Some ripple violently, with edges as sharp as diamonds; others are the bright blue of a heavily chlorinated pool. All are specimens of the ongoing challenge to render water realistically in video games.”
|
Bezoek … |
Als cultuurmakers, woningbezitters en het bedrijfsleven, en uiteindelijk alle Utrechters van de waarde van cultuur profiteren, wie heeft dan welke verantwoordelijkheid om de vruchten ervan te kunnen blijven plukken? TAAI is de publieke werksessies over de ontwikkeling van Utrecht voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe de stad werkt en zou moeten werken.
|
Bedrijven, uitvinders, doe-het-zelvers, ambachtslieden, wetenschappers, kunstenaars en andere makers worden uitgenodigd om te laten zien wat ze maken, delen en wat er geleerd kan worden.
|
Geniet … |
15 studenten van de studierichting Sonologie van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag gaan aan de slag in de Haagse Kunstkring. In alle ruimtes tot aan de wc’s toe is hun elektroakoestische apparatuur en de daarbij behorende muziek te horen.
|
Natuurlijk ken je de (zelf)portretten uit de kunstenaarsscene (zoals hiernaast van Patti Smith) en de naakten van Robert Mapplethorpe. Maar zoveel bij elkaar, in een “indrukwekkend overzicht van zijn carrière, vanaf de eerste werken eind jaren zestig tot zijn doorbraak in de kunstwereld in de jaren tachtig” is een bezoek aan Rotterdam zeker waard.
|
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…