TOT Nieuwsbrief – 30 november 2016
Onthoud wie je voorstelling bezocht, leer van de AIVD over liegen met grafieken, kijk terug op wat er in cultuurmarketing veranderde in de afgelopen vijf jaar, verbaas je over hoe goed je kunt tekenen (ook al kun je niet tekenen) en zucht nostalgisch bij plaatjes van Audry Hepburn. De TOT Nieuwsbrief van 30 november 2016
Lees … |
Marketing – Drie redenen om je transactiedata te koesteren Wie ooit een culturele instelling heeft bezocht, koestert die herinnering en wil niet na 18 maanden als nieuwe klant benaderd worden. Marketing researcher Sara Oomen legt uit waarom je je transactiedata moet koesteren en het een gemiste kans is die gegevens weg te gooien als je met een nieuw ticketingsysteem begint.
|
Infographics – De AIVD verbuigt werkelijkheid in een grafiek Liegen met grafieken is zo oud als de weg naar Rome (vooropgesteld dat de Romeinen al grafieken maakten, wat ik niet zeker weet). Wie er in ieder geval weg mee weet is de AIVD die willekeurige gebeurtenissen met elkaar in verband brengt door ze in één infographic samen te brengen. Een boeiende analyse van David Korteweg.
|
Marketing – De indrukwekkende transformatie van theatermarketing: 5 factoren Cultuur en marketing zijn niet altijd een gelukkig huwelijk geweest, maar theatermarketing zet nu grote stappen. Er is meer samenhang, effecten worden gemeten en marketeers luisteren beter geluisterd naar het publiek. Frankwatching zet de ontwikkelingen van de laatste vijf jaar op een rijtje.
|
Sociale media – Dit is het verschil tussen Instagram en Snapchat (en zo word je er zichtbaar) Laat je snel bijpraten over wat Instragram en Snapchat nu eigenlijk zijn en wat je ermee kan: jongeren bereiken – en wie wil dat nou niet. Het artikel noemt de culturele sector niet, maar als er één is die met visuele content uniek materiaal kan maken, is het de onze natuurlijk wel.
|
Kunstmatige intelligentie – Quick, Draw! Pictionary voor mensen zonder vrienden, zo zou je het Google-experiment in kunstmatige intelligentie kunnen noemen. Je krijgt een begrip te zien en je tekent het met je muis. Binnen 20 seconden moet het neurale netwerk raden wat je gekrabbeld hebt en het is ongelofelijk hoe veel er al goed gaat. En lukt het een keer niet dan leert-ie voor de volgende keer. Oh ja, zet je geluid aan.
|
Marketing – Analysing audiences using postcode data | Creative People and Places Postcode-onderzoek wordt vaak weggezet als waardeloos, omdat je niet weet wie je voor je hebt. Dit artikel laat zien dat je het goed mogelijk is om basis van postcodes nieuw publiek aan te boren. Door te analyseren waar mensen wonen en dat te relateren aan de activiteiten waaraan ze deelnemen, laat dit onderzoek zien dat het lukt om plaatselijk publiek te bereiken in plaats van ze van verder weg te ‘importeren’.
|
Crowdfunding – Band On The Wall Manchester launches the ultimate lifetime ticket Voor 5000 pond (en die staat lekker laag momenteel) heb je voor de rest van je leven gratis toegang tot de legendarische concertzaal Band On The Wall in Manchester. De organisatie hoopt hiermee een half miljoen extra binnen te halen voor een grootscheepse verbouwing. Benieuwd of het gaat lopen, en vooral benieuwd naar het effect op lange termijn. Want als al je trouwe fans levenslang lid worden heb je een goed jaar maar verdien je daarna niets meer aan hen.
|
Sociale media – How BrandsEye analysed the US Elections Exit met de exit polls en telefonische peilingen, Twitter verklapt stembusuitkomsten veel beter. BrandsEye, die daar in specialiseert, zat ook bij de Amerikaanse verkiezingen veel dichter bij de ware uitslag dan andere onderzoekers. Voor maar liefst 9 van 11 staten voorspelde het bedrijf correct naar wie de winst zou gaan. Lees hier hoe dat in zijn werk ging.
|
Bezoek … |
1 en 2 december, Amsterdam – ThingsCon In het Volkshotel: “A conference about the future of hardware, connected devices and Internet of Things.” 190 euro voor 2 dagen.
|
T/m 18 december, Rotterdam – The Gig is Up De nieuwe tentoonstelling van V2 laat de absurditeiten zien van de zogenaamde cloud workers. Dat begint er al mee dat de eigen publiciteitstekst door een cloud worker is geproduceerd – het moderne werken met een knipoog: “The works in this exhibition (…) suggest ways to actualise the potential of the cloud-producing technologies to different, unexpected ends.”
|
Geniet … |
18 december, Haarlem – Speciale kersteditie – De Grote Kunstshow Samenwerking tussen het Frans Hals Museum en de Stadsschouwburg Haarlem resulteert in een kersteditie van De Grote Kunstshow: tribune op het toneel, kunstwerken prachtig uitgelicht en boeiend toegelicht. TOT doet de productie en techniek. Kom je kijken?
|
T/m 7 januari, Amsterdam – Redefining Realness, Berend Strik Berend Strik, Nederlands kunstenaar, ontwierp in 1994 nieuwe glas-in-lood-ramen voor Paradiso. Nu is zijn vrije werkt te zien in Galerie Fons Welters in de Jordaan.
|
T/m 26 maart, Den Haag – Hubert de Givenchy – To Audrey with Love Of je naar To Audrey with Love moet? Ik denk van wel: “Franse couturier Hubert de Givenchy is een van de grote modeontwerpers van de 20ste eeuw. In nauwe samenwerking met Monsieur de Givenchy zelf presenteert het Gemeentemuseum een groots opgezet retrospectief van zijn oeuvre én een eerbetoon aan zijn prachtige muze Audrey Hepburn.” Die mooie jurken en foto’s laat ik me niet ontgaan!
|