TOT Nieuwsbrief – 6 juli 2022
Wat moeten we van kunstplatforms vinden? Wat van authenticiteit? Wat van zelfbewustzijn bij AI? Wat van scrapen? Wat van het publiek van de toekomst? Van nooit doodgaan? Van TOT Nieuws van deze week? Veel vragen in ieder geval, en een paar antwoorden. TOT Nieuwsbrief – 6 juli 2022.
Lees … |
Art Basel is not just an art fair, it is a technology platform
Net als bij Amazon, Facebook en Twitter, zullen ook de kunstplatforms die NFT’s verhandelen uiteindelijk een aandeel uit de winst willen pakken en zonder tussenkomst van curatoren of galeries gaan handelen. De vraag is of dat goed of fout is.
|
Cultuur– Is pop culture dead? — Trey Taylor’s take on the cultural churn
Pop staat voor populair, maar door alle platforms van tegenwoordig, is er niets meer algemeen populair. Game of Thrones was het laatste waar ‘iedereen’ naar keek. Dat wil niet zeggen dat er geen creativiteit meer is, alleen zijn er geen trends meer. Essay.
|
Kunst – A Warhol, a wild back story, and the price of authenticity
Wanneer is iets ‘echt’? Een actuele vraag in tijden van NFT’s, maar natuurlijk al actueel sinds Andy Warhol. Boeiend betoog op basis van het werk Che dat al dan niet van Warhol is.
|
AI – Three ideas from linguistics that everyone in AI should know
Intelligente weerlegging van het idee dat AI langzamerhand zelfbewustzijn zou ontwikkelen. Het systeem ontbeert namelijk drie essentiële elementen van taal: het kunnen verwijzen naar de echte wereld, het onderhouden van cognitieve modellen en het begrijpen en toepassen van woordverbanden.
|
Data – Fair Game
Het scrapen van data heeft een slechte naam, maar met data uit openbare bronnen wordt ook veel goeds gedaan. Hoe reguleer je dat op een manier die recht doet aan ieders privacy én gebruik voor rechtmatige doelen mogelijk maakt? Hoogleraar David Golumbia stelt veel relevante vragen.
|
Cultuur – Handleiding: Bereik het publiek van de toekomst
DEN ontwikkelde vier toekomstscenario’s voor de cultuurbeleving in 2040. De bijbehorende handleiding laat je in vijf stappen nadenken over hoe je in ieder scenario het publiek blijft bereiken.
|
Economie – Hype is a weaponized form of optimism
Nieuwe technologieën beloven veel, maar het meeste van wat de afgelopen 50 jaar ontwikkeld is, vergroot onze productiviteit niet en helpt evenmin bij het oplossen van de echte problemen van deze wereld: armoede en klimaat. Kijk maar naar de cijfers.
|
Klimaat – Act Green survey: results released
Cultureel publiek heeft het klimaat hoger zitten dan de gemiddelde mens en verwacht ook van organisaties dat ze zich meer inspannen voor het milieu. Uitkomsten van het Act Greenonderzoek naar de opvattingen van theaterbezoekers.
|
Bezoek … |
14-15 juli, Birmingham – AMA Conference 2022
Jaarlijkse conferentie van de Arts Marketing Asscociation (AMA) heeft als thema A New Adventure. Doel van het evenement is nieuwe ideeën en creativiteit te stimuleren.
|
Geniet … |
8 en 9 juli, Amsterdam – REACHING — Julidans
REACHING is de nieuwste voorstelling van choreograaf Michele Rizzo, weer over de rave-cultuur in relatie tot dans en performance. Met 14 spelers en op muziek van Billy Bultheel. #julidanstip
|
12 juli, Amsterdam – Skiagraphia — Siba Sahabi
In een decor van bewegende sculpturen onderzoeken twee dansers de menselijke drang om vast te houden aan het leven. Skiagraphia (schrijven met schaduw) is een mix van flamenco, moderne dans, elektronische muziek en beeldende kunst. Première op Julidans, TOT team achter de knoppen #julidanstip
|