Wat moeten we van kunstplatforms vinden? Wat van authenticiteit? Wat van zelfbewustzijn bij AI? Wat van scrapen? Wat van het publiek van de toekomst? Van nooit doodgaan? Van TOT Nieuws van deze week? Veel vragen in ieder geval, en een paar antwoorden. TOT Nieuwsbrief – 6 juli 2022.
Lees … |
Net als bij Amazon, Facebook en Twitter, zullen ook de kunstplatforms die NFT’s verhandelen uiteindelijk een aandeel uit de winst willen pakken en zonder tussenkomst van curatoren of galeries gaan handelen. De vraag is of dat goed of fout is.
|
Pop staat voor populair, maar door alle platforms van tegenwoordig, is er niets meer algemeen populair. Game of Thrones was het laatste waar ‘iedereen’ naar keek. Dat wil niet zeggen dat er geen creativiteit meer is, alleen zijn er geen trends meer. Essay.
|
Wanneer is iets ‘echt’? Een actuele vraag in tijden van NFT’s, maar natuurlijk al actueel sinds Andy Warhol. Boeiend betoog op basis van het werk Che dat al dan niet van Warhol is.
|
Intelligente weerlegging van het idee dat AI langzamerhand zelfbewustzijn zou ontwikkelen. Het systeem ontbeert namelijk drie essentiële elementen van taal: het kunnen verwijzen naar de echte wereld, het onderhouden van cognitieve modellen en het begrijpen en toepassen van woordverbanden.
|
Het scrapen van data heeft een slechte naam, maar met data uit openbare bronnen wordt ook veel goeds gedaan. Hoe reguleer je dat op een manier die recht doet aan ieders privacy én gebruik voor rechtmatige doelen mogelijk maakt? Hoogleraar David Golumbia stelt veel relevante vragen.
|
DEN ontwikkelde vier toekomstscenario’s voor de cultuurbeleving in 2040. De bijbehorende handleiding laat je in vijf stappen nadenken over hoe je in ieder scenario het publiek blijft bereiken.
|
Nieuwe technologieën beloven veel, maar het meeste van wat de afgelopen 50 jaar ontwikkeld is, vergroot onze productiviteit niet en helpt evenmin bij het oplossen van de echte problemen van deze wereld: armoede en klimaat. Kijk maar naar de cijfers.
|
Cultureel publiek heeft het klimaat hoger zitten dan de gemiddelde mens en verwacht ook van organisaties dat ze zich meer inspannen voor het milieu. Uitkomsten van het Act Greenonderzoek naar de opvattingen van theaterbezoekers.
|
Bezoek … |
Jaarlijkse conferentie van de Arts Marketing Asscociation (AMA) heeft als thema A New Adventure. Doel van het evenement is nieuwe ideeën en creativiteit te stimuleren.
|
Geniet … |
REACHING is de nieuwste voorstelling van choreograaf Michele Rizzo, weer over de rave-cultuur in relatie tot dans en performance. Met 14 spelers en op muziek van Billy Bultheel. #julidanstip
|
In een decor van bewegende sculpturen onderzoeken twee dansers de menselijke drang om vast te houden aan het leven. Skiagraphia (schrijven met schaduw) is een mix van flamenco, moderne dans, elektronische muziek en beeldende kunst. Première op Julidans, TOT team achter de knoppen #julidanstip
|
Vernieuwende internationale podiumkunsten Van Baasbank & Vos, opgericht door Jaap van Baasbank en JG Baggerman…
Spraakmakend theaterpodium ITA, voorheen Stadsschouwburg Amsterdam, is van oudsher het belangrijkste theaterpodium van Nederland. Spraakmakende…
Hedendaagse podiumkunst in historische gebouwen Twee prachtig verbouwde en gerestaureerde gebouwen in het centrum van…
Theater ingebed in de lokale cultuur Naast het treinstation van Houten ligt Theater Aan de…
Momumentale evenementenlocaties Stadsherstel Amsterdam heeft tien bijzondere en exclusieve locaties die op incidentele basis worden…