Waar wil je heen? De volgende generatie homepage
Onlangs vroeg ik een bevriende marketeer: wat is de volgende generatie homepage? Als antwoord tikte ze vier cijfers in de adresbalk van haar browser: 9292. En pats! daar stond één vraag levensgroot op het scherm: Waar wil je heen?
Blokkensites
Jarenlang was het mode om alles wat op een site te vinden was direct aanklikbaar te maken vanaf de homepage. De thema’s van de site, plaatjes van aanbiedingen of evenementen, een tagcloud, een Twitterfeed, banners, nieuwsberichten – alles onder handbereik was het idee. Pak een willekeurige site van een gemeente, theater, webwinkel of bibliotheek en je ziet wat ik bedoel. Een scherm vol gekleurde blokken om op te klikken. Om direct naar alle hoeken en gaten van de site te gaan. Footermenu eronder voor de nerds en de zoekmachines, en klaar was je. Ook de TOT site kreeg in 2011 een dergelijke homepage. Want ik was er heilig van overtuigd: je moet alle content via home ontsluiten.
Maar zeg nu zelf: vind je op Utrecht.nl echt in twee klikken wat je zoekt? Ik niet. Eerlijk gezegd vind ik ook Bol.com een bijzonder ontmoedigende site met een overdaad aan aanbod.
De TOT homepage
De bounce percentages op de homepage van TOT waren aan de hoge kant. Het was te veel, te druk, te bont. De bezoeker zag door de bomen het bos niet. Ik besloot in overleg met ontwerper Janneke tot een experiment. We gooiden twee derde eraf en brachten de rest onder in zes blokken. Elk blok kreeg een flinke kop, een plaatje en een paar regels tekst. De reacties waren positief, en nu de nieuwe homepage een paar maanden in de lucht is laten de statistieken duidelijk zien dat het experiment is geslaagd. De bezoeker blijft minder lang op home hangen en de bounce percentages zijn met ruim een derde afgenomen. Maar het zou best kunnen dat over een jaar ook zes blokken teveel zijn.
Waar wil je heen?
Minder is meer, dat is duidelijk. En als mijn collega gelijk krijgt wordt in de toekomst nóg minder nóg meer. Zodat je de bezoeker alleen maar hoeft te vragen: Waar wil je heen? Het zoekmonstertje in je site brengt hem of haar daar vervolgens in één keer naartoe.