Podiumkunsten

Werken met een kaartverkoopprogramma

Niet alleen voor de kassa

Royalty-vrije Stock Afbeelding: Statistiek

De grootste uitdaging van een kaartverkoopprogramma is dat niet alleen de kassa ermee werkt. De programmeur wil de opbrengst per voorstelling inzien en analyseren aan de hand van de doelstellingen. De afdeling marketing wil weten wie de bezoekers zijn en selecties maken van bezoekers met bepaalde kenmerken, om hen aan te schrijven of juist niet. De accountant wil kloppende jaarcijfers en de zekerheid dat niet iedereen zomaar kaarten verkoopt. De fondsenwerver wil weten waar de potentiële donateurs te vinden zijn. En de bezoeker maakt zich zorgen om zijn privacy. Dat alles vereist zorgvuldig beheer. 

Applicatiebeheer van een kaartverkoopprogramma

De applicatiebeheerder van een kaartverkoopsysteem:

  • zet bij elke activiteit de juiste prijs, de correcte omschrijving en het goede tijdstip;
  • ziet erop toe dat alle gegevens van bezoekers op de afgesproken manier worden genoteerd;
  • zorgt voor eenduidige tags en categorieën;
  • bedenkt en maakt rapporten die elke gebruiker zelf kan uitdraaien en die makkelijk te interpreteren zijn;
  • zorgt dat per bezoeker de bezochte voorstellingen en ontvangen nieuwsbrieven terug te vinden zijn;
  • heeft diepgaande kennis over hoe de database is opgebouwd, om krachtige en slimme analyses te bedenken;
  • kan verder kijken dan de eigen afdeling;
  • geeft aan elke gebruiker de juiste toegangsrechten
  • weet het programma goed te integreren met je website.

Kiezen

Aan de kassa wordt het geld verdiend. Als bezoekers op de site een klik teveel moeten doen om een kaartje te bestellen zijn ze weg. Als je de bezoekersgegevens niet trefzeker vastlegt en slim beheert, laat je kansen liggen om nog meer mensen tot een bezoek te verleiden. Maak serieus werk van het uitzoeken van een kaartverkoopsysteem.

Lees meer over het selecteren van een kaartverkoopprogramma.